Har flyttat in där det finns golvvärme från LK i uterum.

Någon som vet om termostatlinan ska vara lindat runt något av de andra rören eller hur det funkar.

Får ingen värme när jag slår på systemet och är inne på att termostaten inte bara ska vara utdragen på det där viset.

Bilder nedan
75EE2BC5-062D-44C5-B5A1-E84D834384CA.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
125DEC74-6169-4AC6-A1E4-B112B41E9636.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



/Robin
 
"linan" är ett tunt rör som används för att flytta termostatens känselkropp till en annan plats för att få bättre reglerfunktion. Den ska inte lindas runt några rör.
Känselkroppen sitter i den lilla lådan på slutet av röret.
Var försiktigt så att du inte skadar röret, då kan läckage uppstå och grejorna slutar att funka.
 
Även kraftiga "veck"/böjar på det klena röret kan också påverka dess funktion. Så man får hantera det med respekt.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Tack båda. Får vara varsam med linan.

Då är det eventuellt något annat fel men ska testa ha igång det 1-2 dagar för att se om det är tålamodet som varit för dåligt. Kanske behöver tid för att bli varmt.
 
Prova att ta bort termostaten och kontrollera att piggen på termostatventilen löper lätt och inte har fastnat i intryckt läge.
 
Tänker att det eventuellt kan vara så att fjärrvärmecentralen inte skickar ut värme för att utetemperaturen är för hög.
Såg att det sitter danfoss temperatursensor på förrådet där Centralen sitter.

Förstår mig inte på centralen dock vilken uttemperatur som är inställd just nu. bild finns

Kanske någon vet
 
  • Fjärrvärmecentral med inställningsrattar och Danfoss-etikett, rör och indikatorlampa visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om värmen i övriga utrymme i huset fungerar korrekt bör du inte ge dig på reglercentralen som du visar på bilden.

Den har en temperatursänkningsfunktion som styrs av uret, men då vredet till höger står i sol-läge är denna funktion bortkopplad.

Du hittar mer info i broschyren som sticker fram under uret.

Det övre vredet på höger sida kan fungera på olika sätt beroende på hur reglercentralen är inställd. Fler rattar/brytare finns bakom den svarta fronten.
 
Tack för svaret! Nej låter den vara. Värmen funkar säkert bra men har inte sett att den har inte varit på än i huset eftersom vi flyttade in i Juli,

Jag får helt enkelt vänta tills det blir kallare ute och värmen slås igång och testa då tänker jag.
 
Kommer bra med värme i rören fram till ” minishunten” men det överförs inte till rören som går ner i golvet. Har haft en VVSare här som inte löst det än. Vi har testat öka upp pumpen i fjärrvärmesystemet till max och slagit av andra radiatorer för att utesluta den biten.
Verkar vara ett äldre system från början 90-tal.

finns där andra fler tips mottages de tacksamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.