Hej!

Vi ska bygga om vårt badrum och då lägga in golvvärme. I dag värms villan upp med direktvärkande el och luft-/luftvärmepump. Detta vill man ju eventuellt ändra i framtiden och då gå över till vattenburen värme, är detta något man bör ha i åtanke om man lägger in golvvärme nu?

Dvs går det lägga in vattenburen som dock är "lokal" och senare ansluta den till husets vattenburna värmesystem om ett sådant installeras?

Ja, jag vet, rörig fråga, men rörigt i skallen just nu också :)

/Stefan
 
Det finns ju minishuntar som går att komplettera med elpatroner, jag antar att det går att går att köra dessa som ett slutet system utan att koppla in i en radiatorslinga. Det känns ju dock som bortkastade pengar då du inte kommer behöva varken minishunten eller elpatronen den dag du konverterar.

Men inget hindrar ju dig från att gjuta in både elslingor och rör för framtida anslutning av vattenburen golvvärme.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Tack för svar!

Aha... Tråkigt att slänga saker i onödan så att säga. Kanske bäst att fråga de tilltänkta byggarna? Risken finns ju dock att de vill maxa budgeten :)
 
Du kan ju gjuta in både en tunn pexslang och en elslinga om du flytspacklar golvet. Pexslangen kostar inte många kr och kan ju ligga oanvänd till den dagen du ev. vill konvertera till vattenburet.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Låter ju vettigt, men även att inte göra det är väl inte asdumt? Jag menar, inte så farligt om just badrummen har eluppvärmda golv men resten av huset blir vattenburet, liksom. Eller?
 
Nej, inte speciellt dumt.
Det är många som har elgolvvärme i badrummet även om de har vattenburet system.
Men som sagt så kostar en pexslang ingenting i sammanhanget, och jag tolkade din fundering som att du ville ha framtida möjlighet att köra vattenburet även i badrummet.
 
Ja det är ju det jag eventuellt vill :) Tack för grymt bra input iaf, kan ta frågan med byggarna utan att känna mig dum i huvudet nu.
 
peternicklas
Det enda problemt som jag ser med att lägga ner slang, var ska du göra av ändarna av slangen for framtida skarvning? Även jag hade lagt ner slang.
 
peternicklas skrev:
Det enda problemt som jag ser med att lägga ner slang, var ska du göra av ändarna av slangen for framtida skarvning? Även jag hade lagt ner slang.
Antar att man kan terminera i väggen eller dylikt så att det går komma åt genom att ta hål istället för att riva upp hela golvet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.