Hej!

Jag är en nybliven husägare som länge har haft problem med golvvärmen i badrummet.

Jag ska försöka ge en så bra beskrivning som möjligt över min setup:

Värmesystemet består av en elpanna (CTC Eco El) med tillhörande luftvattenvärmepump (Eco Air), där en vattenmantlad kamin även är inkopplad på samma system. Osäker på exakt hur vattnet matas in till elpannan, men när jag eldar stiger temperaturen snabbt i alla element, som är behagligt att göra extra kalla dagar. I och med detta så finns även ett öppet expansionskärl, som ofta släpper in luft i elementen (behöver lufta var och varannan dag ibland). Har hört att det är ett relativt normalt problem (?)

Två VVS:are har sagt att det inte är allt för bra med höga temperaturer, så ser till att inte elda för mycket och håller vattentemperaturen från kaminen till cirka 40ºC.

Nu till problemet: Golvvärmen i badrummet är inkopplad på samma vattensystem. Inte alltid, men ofta efter en kvälls eldning så blir golvet riktigt riktigt kallt. Sedan är det kallt i ungefär 2 dygn, innan det hela löser sig av sig helt av sig självt.

Pumpen byttes ut för 2-3 månader sedan, så den bör det inte vara något fel på. Jag har försökt att lufta golvvärmen via cirkulationspumpen flertal gånger när problemet uppstår, men det kommer bara vatten. Har även fyllt på vatten i hela systemet, så problemet är inte att det är för lite vatten.

Det som jag inte förstår mig på är att vattenledningen från elpannan till golvvärmens cirkulationspump är varm. Men när jag känner på röret som går från pumpen ner i golvvärmen är denna kall. Alltså typ som att varmvattnet inte passar genom pumpen. Själva cirkulationspumpen lyser och om jag startar om den så låter det som att den drar igång, även om den inte verkar pumpa något vatten.

Nyss, för någon timma sedan, börjar den låta lite mer helt plötsligt, efter 48 timmar med kallt golv. Gick dit, luftade bort vatten som såg oxiderat ut och kände direkt att vattnet börjar passera pumpen. Nu börjar värmen komma tillbaka. Så är är det i princip varje gång, magiskt så löser det sig själv.

Det känns som att givaren känner av en högre temperatur i rummet vid eldning och stänger av pumpen, som har en riktigt lång fördröjningsstart (trots att jag drar ur och sätter i kontakten). Eller är problemet luft, men som inte går att lufta bort direkt?

Har någon kunnig här en teori om varför problemet uppstår?

Bifogar några bilder.

Installation med rör, ventiler, motor och elsladdar mot kaklad vägg. Verkar vara vattenrelaterat, kanske värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundfos cirkulationspump installerad på rör, grön lysdiod indikerar drift, mot vägg, kablage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Cirkulationspump i mässing för värmevattensystem, etiketter och reglage, delvis suddig bakgrund, grön lysdiod indikerar drift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kaklad vägg, rör, värmeväxlare, termostat, del av badrum eller värmesystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla i termostaten, den vita, bort med den och kolla så piggen under går lätt att trycka in. kan vara att den stänger och kärvar till sig i stängt läge.
 
  • Gilla
Appartement
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Kolla i termostaten, den vita, bort med den och kolla så piggen under går lätt att trycka in. kan vara att den stänger och kärvar till sig i stängt läge.
Korrekt uppfattat att jag vrider här för att få av den?
 
  • Termostatventil på radiator, inställningsratt, markerad defekt eller intressepunkt i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är rätt, ställ termostaten på max så är det lättare att ta bort och sätta tillbaka.
En fråga till, när du eldar i kaminen, blir då väldigt hett vatten till GV då. Den som sitter där är en maxtermostat och reglera ner så GV inte får för hett vatten i sig. Blir det för varmt så stänger den ner
det heta flödet.
 
J jonaserik skrev:
Det är rätt, ställ termostaten på max så är det lättare att ta bort och sätta tillbaka.
En fråga till, när du eldar i kaminen, blir då väldigt hett vatten till GV då. Den som sitter där är en maxtermostat och reglera ner så GV inte får för hett vatten i sig. Blir det för varmt så stänger den ner
det heta flödet.
Tack, jag ska prova sen!

Jättebra info - ja, det blir varmt i golvvärmen då också. Så en möjlig orsak är att den reglerar ner för att det är för varmt och piggen som eventuellt kärvar gör att det går väldigt långsamt att reglera upp?
 
A Appartement skrev:
Tack, jag ska prova sen!

Jättebra info - ja, det blir varmt i golvvärmen då också. Så en möjlig orsak är att den reglerar ner för att det är för varmt och piggen som eventuellt kärvar gör att det går väldigt långsamt att reglera upp?
Dom brukar inte kärva och gå långsamt ut, dom fastnar för det mesta i något läge. det är lika med termostaterna på elementen och GV, på sommaren stänger dom till och när värmen behövs har dom kärvat i stängt läge. Då får man öppna upp och se på piggen, kanske knacka på den som en hackspett med ett skaft på en mejsel eller morakniv, så brukar dom lossna. Inga verktyg på själva piggen. Du får se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.