Öppen elcentral med kablar och ställdon för golvvärmesystem, med synlig märkning och plintar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla och nya termostater för golvvärme bredvid varandra, en del ut ur sina förpackningar, på ett köksbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand håller en öppnad termostat med synliga kretskort och ledningar mot en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, har golvvärme som styrs av 17 termostater. Nu har jag köpt nya termostater för lampan i vissa termostater lyste inte vid max. Jag har tummen något så när rätt placerad och kan mäta 24 VAC och lite annat.
Alla termostaterna matas väl runt med 24 VAC. Det verkar så. Från den plinten i termostaten märkt med pil symbolen går en singelledare tillbaka det jag kallar centralen. I centralen är ställdonen inkopplade.
Då grovköksgolvet var kallt kopplade jag in (matn 220 loss t centralen) en ny termostat, RT1. Det blev ingen värme på grovköksgolvet. Tog loss ställdonet och golvet blev varmt. Vad är fel? Rörsäkringen i centralen går då jag på nytt testar koppla in RT1. Tar loss mattningen till RT1 och rörsäkringen håller. Kan det vara söndrig ställdonet som gör att rörsäkringen går? Tänkte skifta till ett av de andra ställdonen men så grötigt i centralen att jag inte vågar röra i de kopplingarna. Om jag skaffar nytt/a ställdon kan jag då skarva på befintlig tamp så jag slipper in i centralen? Ställdonet går väl på AC? Kan det bli något fel med polariteten på tillställdonet isf? Verkar vara on-off reglering. Kan ev. nytt ställdon stänga istf öppna?
Jag kan se indikeringen på ställdonet på de som funkar att vi full värme så skall ställdonet öppna max och ”pinnen” i ventilen vara max uppe. Vad är vanligaste felet på de här sakerna?
Blev lite rörig text, tacksam för hjälp. Mvh Lars
 
För att snabbt få koll om det är fel i ett ställdon, ta bort den som inte fungerar och flytta ett som fungerar till den i stället. Blir det varmt så är det två saker kvar. Fel i donet , fel i centralen , inkopplingsfel. termostat.. Piggen under donet kan fastna i ett undre läge , kolla så den går upp helt när donet är borta, Går att trycka på den och sen går den upp själv.
 
Värmesystemsventiler och ställdon med etiketter och kablar, märkta A, B, D, E, G för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Öppet elektriskt värmesystemskåp med märkningar G, D, B och sladdar kopplade till komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppet elektriskt värmesystemsskåp som visar kretskort, stiftanslutning markerad med bokstaven A och flera ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hej, piggen har jag koll på och fattar.
Jag har nu skiftat (E) två ställdon och allt tyder på att ställdonen är ok.
Vid (G) är den krets inkopplad som strular. När jag kopplar in dess termostat går rörsäkringen (B) efter ett par minuter. Det var det som jag trodda att kanske ställdonet ställde till. Termostaten till denna slinga är ny men det är klart kan vara något fel ändå i den… skall skifta termostater sen men vill ha mer koll på centralen..
Det sitter en konstig stiftanslutning vi (A) som jag kan misstänka man kan gå in och programmera om på ngt sätt, kan det vara så? Om den ingången som felslingan (G) går till på centralen är sönder kan man kanske på något sätt flytta den till någon som inte används t.ex. vid (D). MVH Lars
 
Programera vet jag inget om, går säkringen så är det kortis , ny termostat , är den rätt inkopplad , hur många tåtar ska kopplas in i den. Öppna en annan och kolla färgerna, alla är säkert kopplade med lika färger. Att använda en annan sektion går bra . börja med att koppla om termostaten och se ( finns kanske dioder som tänds vid aktivering i centralen ) fungerar det så bara flytta över donet till den sektionen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.