Läste just att man kan lägga ut golvvärmeslangen i "snäcka" istf i det vanliga sinus-mönstret, och att snäcka skulle ge jämnare medeltemp på golvet.

Någon som har en bild eller ritning, eller länk till en, så man kan se hur det ser ut? HIttade inget när jag googlade.

Som vanligt, hittade en så fort jag frågat... ;)

Men man borde ju kunna lägga ett dubbelt sinusmönster också, där man först lägger en sinusform med tredubbla avståndet och sedan går tillbaka i samma mönster, lite enklare att lägga (IMO) och man borde då också få en jämnare temperatur.

BasicGrip_09_instr.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Krilleman
Jo det skulle fungera... Men du får ju fortfarande att tillopp och retur "följs åt" så om du inte lägger tätare c/c avstånd ser jag inte hur du skulle få jämnare värme...
 
Redigerat:
När jag renoverade huset som jag köpte. Så kom jag i kontakt med en man(leif) som visade mig en värmekälla som jag aldrig sett .Han bevisade på sin dator att det var det hälsosammaste och billigaste alternativet. Jag hade då redan börjat med att investera i en pelletsbrännare och tänkte precis som du lägga golvvärme.Det slutade med infravärmepaneler. Jag är verkligen helnöjd på alla sätt.....och varmare golv kan jag knappast få.....så kolla upp den värmekällan om du inte redan lagt slingorna.Köpte mina i Umeå . Jag har inte kvar kartongerna ,men tror att fabrikatet hette infracomfort eller nåt liknande. Kan kolla baksidan på någon panel om det står fabrikat där. Hälsar ugglan hugo
 
ugglan, vad har det med förläggningsmönster av golvvärmeslingor att göra? Dessutom så är det bara trams att det skulle vara det billigaste alternativet. Det är ju direktverkande el....
 
Krilleman
ugglan hugo skrev:
När jag renoverade huset som jag köpte. Så kom jag i kontakt med en man(leif) som visade mig en värmekälla som jag aldrig sett .Han bevisade på sin dator att det var det hälsosammaste och billigaste alternativet. Jag hade då redan börjat med att investera i en pelletsbrännare och tänkte precis som du lägga golvvärme.Det slutade med infravärmepaneler. Jag är verkligen helnöjd på alla sätt.....och varmare golv kan jag knappast få.....så kolla upp den värmekällan om du inte redan lagt slingorna.Köpte mina i Umeå . Jag har inte kvar kartongerna ,men tror att fabrikatet hette infracomfort eller nåt liknande. Kan kolla baksidan på någon panel om det står fabrikat där. Hälsar ugglan hugo
http://www.infracomfort.se
Skriver:
I många situationer kan Infracomfort konkurrera när det gäller löpande kostnader med uppvärmningssystem som bygger på fossila bränslen (inklusive kostnad för underhåll) men med en mycket högre komfort och mycket lägre investeringskostnad. Investeringen i ett Infracomfort värmesystem för ett helt hus kan vara upp till 50% billigare än ett fossilbränslebaserat system.

Vem eldar med olja idag?

Ett seriöst företag skulle ha räkne-exempel från flera värmekällor som tex bergvärme, ved, pellets. Eller är det så att dom inte kan konkurrera med dessa alternativ då dom bara tar upp kostnaden för olja, och som alla vet är det jävligt dyrt!

Konstig att bara ta upp fossila bränslen kontra deras eget system är det iaf! :x

Ugglan kanske har ugglor i mossen här?
 
Redigerat:
  • Gilla
ulrikz
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Jo det skulle fungera... Men du får ju fortfarande att tillopp och retur "följs åt" så om du inte lägger tätare c/c avstånd ser jag inte hur du skulle få jämnare värme...
Det borde bli liknande effekt som med snäckläggning, men bättre än "gammal hederlig" sinus.
 
thomasx skrev:
Hej

Jag passar på att agera lite moderator, eftersom infrapaneler är helt OT här så hänvisar jag den diskussionen till redan befintliga trådar i ämnet

[länk]
[länk]

Det är heller ingenting som jag kommer sätta i garaget.
Ledsen men länkarna verkar inte fungera
 
Krilleman
thomasx skrev:
Det borde bli liknande effekt som med snäckläggning, men bättre än "gammal hederlig" sinus.
Det är ju det jag menade, uttryckte jag mig så dåligt i texten?! :wow: (y)
 
krilleman_215 skrev:
Det är ju det jag menade, uttryckte jag mig så dåligt i texten?! :wow: (y)
Spelar ingen roll, vi är ju överens :)
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.