Hej
Efter att min golvärmeslang fick vatten och lite tryck i sig hände detta 🤔
Vad skulle ni ha gjort? Blir jättesvårt att byta ut 😢. Hur löser jag? Skarva?
Slangen är ca 80m och 20mm grov men på stället böjen kom är den 12mm nu typ
 
  • Golvvärmeslang som böjer sig under golvet, synligt på isoleringen när den minskar i diameter vid en böj nära en träbalk och väggplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvärmeslang som är skadad och böjd till cirka 12mm diameter på plats där tryck har applicerats, installerad i ett spår på aluminiumfolie-isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du måste ju ha knäckt röret redan vid läggningen, att det skulle bli en buckla på röret när du trycksätter har jag lite svårt att tro.

Det borde gå att fixa genom att värma röret (töm på vatten först antar jag). Kanske öva först på en spillbit. Om det inte går skulle jag byta hela.

Har du 30cm mellan rören? Radien ser lite konstig ut, ser ut att vara skarpare böj precis vid skadan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Den högra skivan ser ut att vara kapad i längsled på vänster sida, vilket gör den smalare. Detta gör att vinkeln blir fel och potentiellt att man knäcker röret.

Som föregående skrev. Jag hade absolut gjort om, även skivan under. För man ser vad som kan hända om man inte gör det. Att göra om nu blir kanske jobbigt. Att göra om sen blir jättejobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.