Håller på att totalrenovera källaren, har bilat upp golv, lagt isolering och elrör dras under armeringen. Lagom tills golvet ska gjutas igen kom jag på att golvvärmeshunt och allt vad det heter ska sitta i pannrumet... Dock finns inget rör förberett för det och jag har mindre lust att spåra i väggen igen för ytterligare ett rör. Och elektrikern är i Sydamerika och jag vet inte när han kommer hem.....

Eftersom det finns rör och apparatdosa monterad för elen som ska in i pannan; kan jag räkna med att elektrikern vill dra ut en tåt därifrån för att förse kommande Wirsbo Push 12 GV med den el den behöver eller får man absolut inte dela panngruppen med annat?
 
Det är väl stor risk att pannan är säkrad för högre ström än vad du får ta ut på ett eluttag.

Så jag tvivlar på att du kan göra det på ett godkänt sätt.
 
Jo, jag tror att pannan kommer att vara på 16A (pellets, Biomatic 20+). Nu kommer det väl inte bli ett uttag för GV utan det blir ett fast montage men det kanske inte gör någon skillnad vad gäller lagligheten att lägga den på en 16A-säkring?!
 
Med dom förutsättningarna så kanske det inte är omöjligt. Men då bör du invänta svar från någon av de behöriga elektrkerna här på forumet.
 
Tack Hempularn! Ok, då väntar jag....  

Väntar....

Å väntar...

Å väntar igen...

Hallåå, vars e ni?!?? Golvgjutar'n kommer faktiskt om 12,5h!!


:cool:  ;)
 
Visst kan du säkra uttaget med 16A om du har 2,5kvmm kabel.Men jag skulle avsäkra den separat med 6A p,g,a den ringa strömförbrukningen. mats [smiley=beer.gif]
 
Om det inte är en el-Push dvs.
 
Varför avsäkra den med en udda 6A?

Den drar ju inte mer ström oavsett vad man säkrar av med och här gällde det ju att spara in en kanal så då må det ju vara vettigare att ta ut ett uttag från befintlig 16A grupp?

Sen kommer standardreservationen att jag saknar behörighet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.