Halloj!

Nu har jag börjat lägga ut golvvärmeslangen i källaren. Slangen ska gjutas in.

Eftersom jag aldrig gjort något sådant så tänkte jag kolla med er på forumet innan jag fortsätter. Den enkla frågan är, gör jag rätt? Ser det bra ut?
http://www.bww.nu/uploaded_images/bm-image-798135-798183.jpe

# bror
 
Är det verkligen ingen alls som har någon kommentar? Det känns så mycket lättare att plocka bort det där nu än om jag skulle lägge hela golvet och det är något som är knas...
 
Hur tjockt gjuter du?
Det ser ut som armeringen ligger direkt på frigoliten. Den borde lyftas upp en bit för att undvika att golvet spricker.
Vik ner öglorna på najtråden, så att du slipper få dessa i ytan.
Jag tycker det ser bra ut i övrigt.
 
Det ser glest ut med slangen, borde inte slingan ligga tätare ?
 
grävaren skrev:
Hur tjockt gjuter du?
Det ser ut som armeringen ligger direkt på frigoliten. Den borde lyftas upp en bit för att undvika att golvet spricker.
Vik ner öglorna på najtråden, så att du slipper få dessa i ytan.
Jag tycker det ser bra ut i övrigt.
Armeringen ska lyftas, men har inte hittat något bra för det ännu. De fötter jag hittat har varit för höga än så länge. Det ska gjutas 3 cm ovanför slangen.
 
Tag_H skrev:
Det ser glest ut med slangen, borde inte slingan ligga tätare ?
Det är cc 30, och det är vad jag kunde läsa mig till på Wirsbos hemsida. Är det för glest?
 
Är det 20mm rör så är det cc 300 mm (17 mm rör ger cc 200 mm och 12 mm rör ger cc 125 mm).

Det jag har hört av flera VVS:are är att det inte skall vara närmare än 100-150 mm till vägg (ser ut att vara närmare den bortre väggen på bilden) men enligt Uponor/Wirsbo verkar det endast gälla yttervägg) oavsett om det är ytter- eller innervägg.

Ingen aning om det ligger något bakom det VVS:arna sagt till mig, kanske någon annan på forumet som vet?

Skall du ha toalett (ser inga rör på bilden för det) skall du inte ha slinga under den.

// stOra_M
 
En annan fråga i anslutning till detta. Det är lite på fisens mosse vad gäller höjden på brunnarna. Röris som var här verkar ha tagit i lite i nederkant med monteringen. Om de är lite för låga så går väl det att justera med en förhöjningsring, har jag förstått rätt då?
 
Bob_the_builder
Precis, det finns olika förhöjningsringar att ta till.
 
Tack för alla svar!

En liten kontrollfråga till. Som jag tolkar Wirsbos anvisningar så ska det gjutas minst 30 mm ovanför golvvärmerören. Stämmer det, eller ska gjutningen vara minst 30 mm tjock totalt?
 
Ser bra ut.

1. Man brukar lägga armeringsnät med två rutors överlapp har jag fått lära mig.
2. cc30 med 20mm slang är helt rätt.
3. Hur nära vägg du lägger är inte så satans noga men fundera över om du inte vill kunna skruva fast plåtreglar på väggarna i framtiden (för att kunna gipsa och måla/Tapetsera). Då är det smidigt att inte ha rören dikt väggen....
4. 30mm ovan rören ska man sträva efter men då kan du också räkna in klinker+fix. Detta handlar bara om värmespridning. med för lite betong/sten ovanför rören riskerar du att få varmrandiga golv.
5. Distanser till armeringsnäten.
 
Tack för ännu ett snabbt svar! :surprised:)
 
Nu börjar det bli dags att ringa efter stora bilen så jag kan gjuta golvet.

Jag har dock lite problem att komma på hur jag ska kunna få till något bra att dra av gjutningen mot så att det blir plant. Rummet är c:a 5x3 meter. Det skönaste skulle vara att lägga två parallella plankor längs med rummet och sedan ha en bra bräda att dra av med. Bekymret är just hur tusan jag ska få de att ligga still. Jag kan inte bara lägga dem på armeringen eftersom den sviktar. Jag kan inte fästa plankorna i ändarna, för då sviktar den ner i mitten.

Under ligger det 5 cm cellplast, armering och golvvärme. Någon som har bra tips?
 
Blanda själv en hink med betong, lägg ut några kluttar och lägg reglarna i dessa. Väg in.

Reglarna går att ta bort när du gör den riktiga gjutningen.
 
Fantastiskt vad enkelt det var! Stort tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.