Hej.
Elektrikern skulle koppla in golvvärme t2 röd 480 W och hade då satt in en säkring på 16 A det är 2,5 ledare hela vägen separat till golvvärme givaren.
När jag sedan läser intstruktionerna så står det att det räcker med 13 A för att driva givare.

Min fråga är nu om det är något som kan ta skada om man har högre säkring än vad det står på givaren?

Med hänsyn till jordfelsbrytare så räcker det att den sitter i proppskåpet?

/
Erik
 
Räcker ju gott och väl med 10A också. Är det inget annat på den gruppen?
 
För 480 W räcker det med lite drygt 2 A så både 13 och 16 är långt mer än vad som behövs men troligen är det något fel i uppgifterna.

Protte
 
Sedan har du gjort en ganska vanlig tankevurpa. :) Bara för att man avsäkrar högre, betyder inte det att strömmen kommer öka, utan bara att det blir möjligt att ta ut en högre strömstyrka.

//Patrik
 
...som materielen kan ha svårt att hantera vid kortslutning. Det låter klart osunt att säkra med 16A när det inte behövs. Samtidigt måste det finnas ett skäl till att elektrikern gjorde det (och drog 2.5mm²)
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
låter nästan som det vore 4800W men hur många meter t2-röd är inte det :p
 
alltså skall jag be honom säkre ner till 13 A? Han hade kopplat in säkringen innan vi bestämde vilken golvvärem det skulle vara.

Men min fråga är egentligen om det är något som kan ta skada om det är 16 istället för 10 eller 13? och nej det är inget annat som går på den säkringen.
 
Jag skulle säkra den 10A.. Varför ska du ha mer?
 
Jag tycker att du ska överväga och hitta en ny elektriker, för drar han 2,5mm2 och säkrar en golvvärme med 16 A när värmekabeln inte är längre knappt 50 meter, då har han nära nog noll koll. 13 A som står på termostaten är den MAXIMALA säkringsstyrkan som termostaten är utförd för
 
  • Gilla
orienterarn och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle han dra 2,5? Det har väl inte TS sagt? Jag tog förgivet att elektrikern använde någon gammal befintlig matning som redan var 2,5mm2
 
Märkligt nära´man ställer en fråga att folk bara svarar lite på känn utan att läsa hela frågan.
 
hanss0n skrev:
Märkligt nära´man ställer en fråga att folk bara svarar lite på känn utan att läsa hela frågan.
1: Nej den tar förmodligen inte skada (om det inte blir något fel) vid för hög avsäkring. Fast finns ingen anledning att säkra högre än max 10A

2: Ja det räcker med JFB i centralen om den skyddar hela centralen.
 
tack så mkt.
 
Det kan ju bero på att det finns saker i frågan som tyder på att frågeställaren inte har full koll, och att frågan kan "tolkas". I det här fallet undrar man först varför i hela värden har man en 2,5 mm2 till nått som drar ca 2 A, "normalt" drar man 1,5 mm2, sedan står det, "drivas" av 13 A vad menar frågeställaren kan man undra.
Att sedan en elektrikern inte redan sett till att allt är "normalt" och förklarar ev. frågeställningar gör att man funderar hur pass mycket elektriker han är.
Ta nu inte det här som ett personligt påhopp för det skulle kunna gälla dom flesta frågorna/svaren som ställs/ges här
 
  • Gilla
orienterarn och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Det kan ju bero på att det finns saker i frågan som tyder på att frågeställaren inte har full koll, och att frågan kan "tolkas". I det här fallet undrar man först varför i hela värden har man en 2,5 mm2 till nått som drar ca 2 A, "normalt" drar man 1,5 mm2, sedan står det, "drivas" av 13 A vad menar frågeställaren kan man undra.
Att sedan en elektrikern inte redan sett till att allt är "normalt" och förklarar ev. frågeställningar gör att man funderar hur pass mycket elektriker han är.
Ta nu inte det här som ett personligt påhopp för det skulle kunna gälla dom flesta frågorna/svaren som ställs/ges här
Är inte 2,5 kvadrat typ standard till allt nuförtiden?
Sen kan man väl tycka att 16A är lite att ta i men sitter det jordfelsbrytare på som det ska så är väl det ingen fara heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.