G
Hej

Förstår typ ingenting av mitt golvvärme system. (Första husägare) 19 grader inne men de flesta golven är kalla.
Vissa golv är kallare än andra.

Vad har jag gjort?
- Termostaterna i rummen står på max.
- IVT värmepump har jag ställt till 23 grader. (EL + pump symbol lyser) Så den verkar göra det den skall.
- Golven närmast Tvättstugan är betydligt varmare än övriga.

Vad jag förstår så verkar allt fungera som det skall så här långt. Men det borde vara bra mycket mer värme i huset än detta med dessa åtgärder.

Kollade golvvärmeslingorna och här kommer flera frågetecken upp direkt!
- Inkommande vatten (rören längst upp) är lite varme än ljummet.
- Utgående vatten är lite svalare än ljummet.
- Vad är det för ratt till vänster mellan inkommande och utgående returvatten?
(Denna ratt stog på 1, skruvade den till 6. Är det en termostat? Varför skulle man vilja ha en termostat där? Och vad är den till för?

Någon som vet? Kärringen gnäller på att det är kallt. Och vill att jag skall tända i kaminen. Men jag vill få ordning på husets värme istället för att maskera problemet med 28 gradig braskamin värme.

Alla tips mottages gärna :)
 
  • Värmesystem med märkta rör, termostatventiler, etiketter och kopplingar. Teknisk installation för uppvärmning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Gandalfen skrev:
Vad är det för ratt till vänster mellan inkommande och utgående returvatten?
(Denna ratt stog på 1, skruvade den till 6. Är det en termostat? Varför skulle man vilja ha en termostat där? Och vad är den till för?
Det är en bypass, den behöver vara lite öppen om det är termostater på alla slingor.
Den ser till så att cirkulationspumpen har flöde fastän alla termostater har stängt flödet i alla slingor.
 
  • Gilla
Gandalfen
  • Laddar…
G
Demmpa Demmpa skrev:
Det är en bypass, den behöver vara lite öppen om det är termostater på alla slingor.
Den ser till så att cirkulationspumpen har flöde fastän alla termostater har stängt flödet i alla slingor.
Tackar, då ställer jag den på typ 2
 
G
Flödesmätarna är väldigt skitiga. (De högst upp) Kan det vara så att dessa även sköter flödet i en slinga? Hur ställer men dessa i så fall? Skruvat på den röda ploppen högst upp på dem? Jag har säkert något flödes schema liggande vad de skall ha i så fall?

Går det att göra rent dessa på något vettigt sätt?

Min närmaste tanke är att stänga av IVT Vent 202 helt. Då borde inte finns något flöde. Sedan helt enkelt skruva ur dem och göra rent dem. Måste jag i så fall lufta systemet efter detta?
Eller hur gör man?
 
Att dom är skitiga har inget med lödet att göra, det är den röda hatten som man skruvar på för mer eller mindre flöde, ( som en vattenkran ca ) Sen nu för att få lite fart på flödet så stänger du baypassen helt. Är alla piggar uppe, så sätter du tillbaka hattarna, stänger alla utom en. Efter ca 15 min stänger du den och tra nästa på samma vis o s.v. Du vet nog vilken som är för badet, när du är klar får du ta bort hatten på den, då finns baypass och ventilen ska vara på noll. Sen börjar jobbet att få till flödet på slingorna till rätt storlek
 
  • Gilla
Gandalfen
  • Laddar…
G
Problemet löst, nu är det varmt överallt. Det var inget teknisk fel. utan min otålighet och ett system som är väldigt trögt plus användarefel.

Jag drog upp alla termostater till max i alla rum. Satte värmepumpen på 22 grader. Och nu efter 24 timmar så har vi en behaglig 22 grader värme i hela huset och i alla rum.

Detta med termostater i varje rum verkar vara lurigt. Sedan om det skall vara så här eller inte vet jag inte?

Tack för alla tips
 
G Gandalfen skrev:
Problemet löst, nu är det varmt överallt. Det var inget teknisk fel. utan min otålighet och ett system som är väldigt trögt plus användarefel.

Jag drog upp alla termostater till max i alla rum. Satte värmepumpen på 22 grader. Och nu efter 24 timmar så har vi en behaglig 22 grader värme i hela huset och i alla rum.

Detta med termostater i varje rum verkar vara lurigt. Sedan om det skall vara så här eller inte vet jag inte?

Tack för alla tips
Om allt är som det ska med värmen nu, så låt det vara, värmekällan ska då reglera ut till temp i rummen, sen det med termostaterna, är rummen på en sida med mycket solljus kan tempen öka radikalt och då ställs dom ner några grader.
 
  • Gilla
Gandalfen
  • Laddar…
G
Utan att veta... men jag misstänker att om värmepumpen är ställd på 22 grader. Så är det den kommer ge oavsett vad termostaterna står på även om man ställer en termostat på 30 grader. Däremot kan säkert sätta termostaten till lägre, eller till och med av. Så stryper den flödet till det rummet..

Termostaten äv väl kanske bra att ha precis som jonaserik säger. Man kan ju sänka termostaten i de rum där tex blir för varmt av sol-läge eller annat.

Detta med att äga hus är mycket komplicerat, haft lägenhet/bostadsrätt i hela livet. Snacka om enkelt liv! Och då har jag väl ett förhållandevis nytt och modernt hus. Vilken skön kunskap ni som haft hus hela livet måste ha!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.