Håller just på att renovera badrummet och skall köra vattenburen golvvärme. Vår vvs-kille hävdar att pumpen till golvvärmen måste vara placerad i nivå med badrummet. Under badrummet finns vår tvättstuga m.m. och skulle vilja placera pumpen där istället, men han menar att cirkulationen inte blir bra. Kan man trycka ut värmen i alla element nerifrån källaren borde det väl gå att pumpa ut vatten till lite golvvärme (ca 12 kvm), eller???
 
Det går utmärkt att placera pumpen där. Som vanligt undrar man var dom får allt ifrån...

Placera fördelaren där också så slipper du slabb vid luftning på bottenvåningen
 
det han mena är att du då inte får tillgång till att lufta golv värme systemet på högsta punkten och om det blir luft, så kan cirkulationen bli dålig eller stanna helt.

det går att spola systemet via slang eller på annat sätt, men det är bökigt o inte säkert att man lyckas alla gånger (beror ju på hur svårluftat systemet blir i sin konstruktion)

jag valde att seriekoppla min golvvärme med en handukstork, så jag enkelt kan lufta på handukstorken (nackdelen är att handukstorken inte blir direkt varm, men den funkar ju som handukshängare ändå. det finns ju handukshängare helt utan värme, o dom har ju funkat i alla tider)
 
Jag har pumpen i källaren, men en fördelare i badrummet i källaren och en i badrummet på markplan med separat luftning.
 
Om inte rörmockaren klarar att göra en anläggning som inte fyller sig med luft med tiden eller inte kan lufta på avsett sätt så ska man nog ta en kompetent person...
 
Det torde vara allmänt känt att gv-pumpen (eller fördelare) bör sitta på en högre punkt än golvvärmeslingan för att man ska kunna lufta slingan. Visst kan det gå att spola osv men att luftning bör kunna ske på högsta punkt torde närmast vara en naturlag som inte har någon att göra med rörmokarens eventuella kompetens.
 
synpunkter skrev:
Det torde vara allmänt känt att gv-pumpen (eller fördelare) bör sitta på en högre punkt än golvvärmeslingan för att man ska kunna lufta slingan. Visst kan det gå att spola osv men att luftning bör kunna ske på högsta punkt torde närmast vara en naturlag som inte har någon att göra med rörmokarens eventuella kompetens.
Man skulle kunna tro det, MEN alla försök att lufta slingorna (nu menar jag luft i slangarna) utan att spola slangen är rent amatörmässigt eftersom det tar evigheter att få små luftbubblor att åka igenom kanske 60 m horisontell slang.

Sen är det så att när väl vattnet är uppvärmt och blandas ned i temperatur så vill det ta upp luft (det är därför slangen är gjord syretät med en speciell metod) och inte avge den. Det betyder att det aldrig frigörs luft i en golvärmeslang. Däremot kan den åka dit om vattnet tas ut felaktigt från värmekällan (tex på högsta punkt) eller om systemet är otät på en punkt där man har undertryck i matningen. Undertryck kan förekomma på sugsidan av pumpen.

Att montera pump/fördelare på ett mindre önskat ställe bara för att kunna använda felaktig luftningsmetod eller tveksam installation verkar som en konstig prioritering. Det måste vara bättre att göra rätt?
 
min cirk-pump sitter våningen under.. fungerar utan problem, visserligen har vi ju en sep pump för golvvärme och rad
 
Rörisen är ansvarig för instalationen i10 år, han vill nog göra enligt regelverket.
 
Tackar för svaren...har också konsulterat ett antal "rörisar" och det skall inte vara några problem...blir till att byta "röris"...
 
Matss - jag förstår inte vad du skriver, delvis. Att spola golvvärmeslingan är jag med på. Frågan gällde väl om var man ska placera pumpen/shuntgruppen/fördelaren. Vilken installation menar du är rätt? Menar du att man ska ha pump/fördalare på en lägre nivå än lingan eller en högre nivå än slingan?
 
synpunkter skrev:
Matss - jag förstår inte vad du skriver, delvis. Att spola golvvärmeslingan är jag med på. Frågan gällde väl om var man ska placera pumpen/shuntgruppen/fördelaren. Vilken installation menar du är rätt? Menar du att man ska ha pump/fördalare på en lägre nivå än lingan eller en högre nivå än slingan?
Jag menar att man ska installera efter förutsättningarna och att det går utmärkt att sätta allt under slingan. Att sätta fördelaren i tex en vattentålig tvättstuga i källaren under slingorna ger fördelar som mindre problem vid läckage och att man inte upptar nån plats på våningsplanet.

Sen finns det en klick rörmockare som inte förstått hur luftning av golvvärme görs utan försöker lufta utan spolning, dom säger då naturligtvis att fördelaren "måste" sitta över slingan. Men jag menar att man kan montera den över eller under efter vad som blir bäst..
 
Aha, då fattar jag vad du menar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.