Hej,

Jag behöver lite tips på vägen i min renovering av hall+toalett. Ytan jag jobbar med ligger ovanför våran källare. Jag har inte tänkt flytta toalettplacering eller handfat. Samtliga synliga element skall proppas.

Tanken är att lägga en golvvärme slinga som täcker samtliga ytor som ni ser på bilderna.

Jag har rivit ut hallen och tagit bort reglarna som ni ser på en av bilderna. Toaletten har jag bilat bort två lager betong.


Fakta:
ca 13cm till befintligt golv
Hall 12+3 kvm
Toa 1,5 kvm

Det är gjutjärnsavlopp som jag undrar om ni skulle låta dem vara kvar eller att bila ut även dem och sätta plast. Om ni rekommenderar att byta ut, vad skulle det innebära för arbete och kostnad.

Vad skulle ni göra med de andra rören? Byta? Låta vara kvar?

Har tänkt att lägga en cellplast 5/7cm och gjuta resten.
Hur skulle ni ha gjort kring rören?
Bör jag jämna av betongytan för cellplasten?
 
  • Lilltoa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • In i toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hall.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Har samma typ av projekt i uppstart. Kommer att regla och sätta golvspån med slingor i. Ska dock göra detta i hela huset så alla mina rör försvinner, utom avloppet.
 
B
hokanp
har du tänkt på att öppna upp så få golv som möjligt från början?
 
H
Jag måste ta huset i 2 halvor då rören till golvvärmen kommer från pannrummet i källaren. Uppgången ligger i mitten av huset längsled men bara 3 meter från långsidan i andra riktiningen. Har dessutom en hall som går igenom hela huset och vill lägga denna färdig innan andra halvan startar.
 
B
smart. god planering.
 
jag hade iaf bytt avloppsrören, ska du ha golvvärme kan du ju ta bort eller iaf plugga värmerören
 
Hur mycket jobb är det att bila upp avloppsrören? Det är kopplade till en vertikal stam på andra sidan väggen vid elementet? Det lär väl vara armerad betong i bjälklaget och ville inte komma på efter jag börjat att jag inte mäktar med det.

Bodde på hotell i natt och såg att de hade vägghängd toa och tvättställets avlopp gick in i väggen. Skulle det vara möjligt att proppa befintliga och dra nya till vertikala stammen?
 
Har gjort liknande i vår hall men vi tog bort toan eftersom jag gjorde nytt badrum i källaren.

Vet inte varför Du gör som Du gör men jag gjorde annorlunda.

Betongbjälklag har vi också så jag skippade allt trä/spån och la värmeslängen direkt på betongen, flytspacklade och la golv, klinkers i vårt fall.
Jag la 2 slingor värmeslang för att kunna hålla en högre temperatur närmast ytterdörren å lättare reglera värmen i hela utrymmet.
Jag la ingen isolering utan den värme som går nedåt i betongen får värma källarna så den förloras inte.

I ditt fall skulle jag självklart byta alla rör till V/A, usch för att lägga igen ett golv över sunkiga gamla gjutjärnsrör, risken för framtida problem är säkert liten men jag skulle inte ta den ändå.

Vägghängd toa kräver en vägg som har plats för avloppsröret och tål kraften som blir när man sitter på den. Jag gjorde så i källaren, betonghålstensvägg så röret fick plats, har förrådsutrymme bakom så jag drog genomgående bult med brickor/mutter vilket håller utan problem.

Hur mycket jobb är det att bila? vet inte? hur mäter man sånt? :p jag bilade ur hela golvet i rummet i källaren där vi gjorde badrum. Ner till singelbädden och bar ut allt i hinkar, tog flera dar och efter några timmar är bila betong inte så jätteroligt. Men jag skulle hellre göra det än gjuta igen runt gamla rör ;) och av döma av bilderna är Du inte rädd för att jobba direkt det är ett rejält projekt Du har. d^_^b
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.