Jag hörde för några år sedan att man i princip inte sparar några pengar på att välja en programmerbar golvvärme kontra konstant värme. Resonemanget är att en programmerbar termostat går på "full patte" för att komma upp i angiven temp, under denna process så förbrukar golvet ganska mycket el, och då skulle ett golv som är påslaget 24/h ligga på samma förbrukning. Stämmer detta påstående? Eller om jag omformulerar mig, är det värt pengarna att köpa en programmerbar termostat? :) ca 1000kr ex. installation.
 
Det är medeltemperaturen som avgör förbrukningen. Om det är kallare under ett par timmar så minskar energiförbrukningen förbrukningen totalt även om det krävs en högre medeleffekt då det värms upp. Dock är golvvärmen i allmänhet så trög i sin reglering att det tar många timmar för temperaturen i rummet att ändras bara ett par grader. Visst sparar du el, men inte så mycket. Om det inte är ett väldigt stort golv kommer det sannolikt att ta lång tid att spara in 1000 kr i el.
 
Ja det är ju många faktorer som spelar in, hur kallt det är under golvet, annan värmekälla, ventilation, önskad temp på golvet, hur många "påslagningar" man vill ha per dygn, ytan på golvet osv. ..magkänslar säger det tar många år att spara in bytet, även om jag skulle kunna fixa det billigt, och ev. köpa en beg. programmerbar termostat för halva priset.
 
Från september till april har golvvärmen i mitt badrum (8,5 m²) förbrukat 1131 kWh. Det lär inte bli mycket mer förrän i höst för mig. Man brukar prata om att en grads sänkning av temperaturen sparar c:a 5% energi. Om en timer skulle minska dygnsmedeltemperaturen i mitt badrum med 2 grader så innebär det att jag skulle spara runt 110 kWh på ett år. Kanske mer ett år med en riktig vinter. Det verkar inte orimligt att det skulle löna sig på sikt för min del. Om jag skaffar en någon gång vilket är fullt tänkbart så handlar det nog mer om principen än om att spara pengar.
 
Vad är era tankar på detta nu när elpriserna är skyhöga? Ska man stänga av golvvärme under dagen när ingen är hemma och sätta igång på kvällen, eller konstant på?
 
Du får prova dig fram villken tid för avstängning skapar minst komfortförlust.
Som sagts innan, varje sänkning under vissa tider ger en besparing även om det finns folk som felaktigt påstår att återuppvärmningen tar mer el. Räkna med en tidsförskjutning pga trögheten. Testa stänga av vid 6 tiden kväll oh återstarta kl 4 på morgonen.
 
Alright, ska testa. Måste dock hålla golvvärmen i badrummet igång under natten pga fel lutning av golvet. Sedan måste jag automatisera den på nåt sätt, just nu så är det en enkel reglage med strömbrytare och vred.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.