Hej alla!
Funkar kombinationen plintgrund, golvvärme och massiva trägolv ihop? Hur tjockt bottenbjälklag ska man räkna på för att kunna isolera tillräckligt så inte golvvärmen försvinner nedåt? Snälla ge förslag på hur golvet ska vara uppbyggt! Har hört att tjocka plankgolv kan spricka, hur löser man det om man vill ha furuplank o inte parkett?
Tacksam för hjälp!
 
hej, jag håller på med denna lösning, jag har en som räknar på u-värden samt energiberäkning, jag har lagt 340 mm isolering. Vi tror att det borde räcka. dock kanske jag tar parkett istället för massiva plankor. berg&berg´s serie XL har lite bredare "plank" men med parkettens fördelar och ett smart "locksystem". återkommer inom ngn dag om jag får klarhet i isoleringstjocklek.
 
Hej o tack för svar! Om man säger 340 mm isolering, hur tjockt blir hela golvet då? Håller med om att det fanns snygga golv hos berg&berg, tyvärr inga i furu dock (resten av huset har furu så vi tänkte köra vidare med det...). Är det större sprickrisk ju tjockare plank man lägger? Funkar det med lite klenare plankor o nån sorts skiva under?? Eller blir det för jobbigt för värmen att ta sig genom detta?
 
Tjockare plank isolerar bättre (timmerhus) så värmen blir högre i slingorna.
Tjockare plank får större kraft att kupa sig.

Jag skulle aldrig lägga ett masivt på golvvärme, såpass har jag jobbat med trä och dess rörelser.

Protte
 
Hej!

Jag själv påbörjar nu också ett nybygge med träbjälklag på plintar. I mitt fall en öppen plintgrund.
Med en sådan konstruktion är det ju extra viktigt att ha mycket isolering i golvet eftersom temperaturskillnaden mellan inne och ute beroende på vart i landet man bor kan bli stor.
I skåne enstaka timmar/dygn över 40 graders skillnad. Jämför man ex med platta på mark där temperaturen under plattan förmodligen inte blir lägre än 8-10 plusgrader har man ju mer en konstant tempskillnad på 10-12 grader och då såklart mindre förluster att isolera bort.

Jag kommer att ha mycket isolering och plankgolv men däremot ingen golvvärme.
detta av samma skäl som angivits- tjockt trä mår nog inte så bra av den temperaturskillnad som värmesystemet alstrar och den höga framledningstemperatur som kommer att krävas.

dessutom kan ju inte ett träbjälklag lagra värme så då är ju vitsen med golvvärmen borta.

med ett bra isolerat bjälklag i kombination med ett massivt trägolv så kommer golvet likväl inte att upplevas som kallt även om du inte har golvvärme..... Detta är vad jag tror!

Jag satsar istället på konvektorer nedfällda i golvet!!
 
@B.Svensson: Hittade du några bra prisvärda konvektorer att fälla in i golvet?

Letar själv efter en vettig lösning, dock så verkar de flesta av dessa varianter vara gjorda för kommersiella fastigheter vilket ger ett högt pris.
 
Jag funderar också på konvektorer nedfällda i golvet. Hur har det gått för er B.Svensson och Bruce71? Har ni hittat bra produkter?
 
I mitt fall blev det inga. Nu har jag lågenergifönster men de är stora, 2 st i hörn på 170x210. Problemet för mig var att ett vanligt element i så stort rum med det lågvärmesystem huset har, det skulle bli så stort att det gjort rummet svårt att möblera.

För mig blev lösningen att sätta ett elelement, storleken är en bråkdel i jämförelse. Dock kan man ju givetvis hävda att huset då drar mer energi än det hade behövt, jag har ingen separatmätning på det elementet så det kan jag inte svara på men kostnaden för infällda konvektorer lär ta många år att spara in på en lägre elförbrukning. Mitt rum är dessutom i söderläge så elementet är bara igång några månader om året.

Mitt jordvärmesystem och husets isolering fungerar dock nästan bättre än jag hade hoppats på, det har inte producerats någon värme från värmepumpen sedan i mars, endast varmvatten.
 
Alrajt! Får ta en allvarlig funderare på hur jag ska lösa det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.