Jag blir inte riktigt klok på hur vi ska bära oss åt (eller be hantverkarna bära sig åt).

Vi ska ha golvvärme i båda våra badrum, båda nybyggda. Det ena badrummet är klart. Snickarnas plan var att lägga spårade golvspån med värmeplåtar, flytspackla på det och sen vinylmatta som ytskikt. När värmeplåtar och slangar var på plats kom rörmokaren med informationen att man inte kan flytspackla direkt på spån och värmeplåtar för att det sker en kemisk reaktion mellan plåtar som kunde orsaka sprickor i flytspacklet. Därför lades dubbla lager golvgips, saden flytspackel och plastmatta.

Det andra badrummet ligger på övervåningen, och där har vi tänkt att ha klinker på golvet. Det är dessutom snedtak, och närmare 16 kvadrat stort. spårat golvspån+dubbla lager gips+flytspackel+klinker bygger på en hel del, plus att det känns lite synd på golvvärmen att lägga så mycket material ovanpå.

Det spårade golvspånet ligger redan på plats. Men vad har vi för alternativ att gå vidare från detta för att det ska bli så bra som möjligt? Bjälklaget ligger med CC60 är jag rätt säker på, så det krävs ju samtidigt en del styvhet i golvet...
 
så som dom gjorde i första badrummet är inte godkänt.... du får under inga omständigheter lägga gips på ett golv i ett badrum med de regler som finns idag! det de skulle ha gjort är att tagit bort plåtarna och spacklat sedan. rörmokaren hade rätt när han sa at man inte fick spackla direkt på plåtarna men det är pga att plåtarna rör på sig med värme/kyla och då kan det bli bom med tiden...
det finns bara två sätt som mig veterligen är godkända idag:
1:gräv ut hela bjälklaget.
lägg åldersbeständig plast
gjut med eps upp till överkant golvbjälkar
sedan armera och flytspackla 20mm
2:lägg 22mm golvspån, prima sedan
armera flytspackla minst 15mm vid brunnen som ska vara lägst.
 
Skittrist att det inte är en ok konstruktion den som är i det färdiga badrummet, även om vi misstänkt det efter diverse trådar här på forumet och några tvetydiga hintar från mattläggaren. Nu är det väl inte inte en fullkomlig katastrof eftersom duschen i detta badrum kommer bli mycket sparsamt använd efter att det andra badrummet blivit klart. Men anställer man hantverkare så vill man ju helst känna sig trygg med att de vet vad de gör.

Men skönt att kunna dra i handbromsen innan nästa badrum ska byggas upp eftersom det är det vi verkligen kommer använda och då är det ju mer kritiskt att det verkligen blir rätt!

Det andra alternativet du beskriver låter betydligt smidigare för oss, för det borde väl fungera med de spårade golvspån som redan ligger skruvade, även om man nu inte använder spåren för att lägga slangen i?
 
GVK har väl inget förbud mot gips? Det är väl bara BKR?
 
Nu är det ju dessutom plastmatta ovanpå spacklet ovanpå gipsen, och då verkar åtminstone inte GVK ha något emot ens vanlig kartonggips, så det känns med ens lite tryggare, även om jag som sagt egentligen inte var så väldigt orolig för detta badrum till att börja med eftersom det huvudsakligen är en toalett - fast med duschmöjlighet. :)
 
hej igen! missade det med plastmatta...... de regler jag skrev om är bkr:s regler...
 
i det andra badrummet är det de regler jag beskrev som gäller...(om du ska ha klinker på golvet...)
 
Varför kan man inte ha gips under klinker? Ens om man har plastmatta som tätskikt under klinkern? (Nu vill jag ju inte ha gips i nästa badrum för att spara så mycket som bara är rimligt av takhöjden. Men jag är nyfiken ändå...)
 
med dagens regler är badrummet indelat i zoner.
dusch och badkar är zon 1 likaså golvet i hela badrummet är också zon 1
i zon 1får man inte ha kartong beklädd gips, där måste man ha våtrumsgips (tex. Humid board)
men på golvet får man inte ha det dels pga att vanlig gips kan mögla men största anledningen är att böjstyvheten blir för dålig det blir alltså inte stumt nog..
 
Verkar vansinnigt att ha dubbla gips ovanpå golvvärmen, känns som att golvvärmen tappar en del effekt då.
Dessutom bygger det väldigt mycket.

Vi la, precis som adam fors skriver i alternativ 2:

22mm golvspån, primer, armering, 12mm golvvärmeslang, flytspackla sedan så att lägsta punkten (vid brunnen) ligger ca 15mm ovanför slangen.
VIKTIGT: När man sedan lägger klinkers/kakel så ska man lägga på en fuktspärr, utan den får du inget vattentätt badrum (eller godkänt enligt BKR för den delen...)


Vill man så kan man göra dom första stegen själv och sedan be hantverkaren flytspackla (de e ganska jobbigt) och göra resten.
 
det fabrikatet som du ska använda har oftast en konstruktions beskrivning läs den och gör som det står i den så blir det rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.