Står precis i starten av en större renovering av kåkens 1a våningsplan. Byggdes -48 av lättbetong, feta reglar och massor av kutterspån. Det som ska göras är ett nytt kök hall entre och rum. I köket har vi redan slängt ut radiatorerna då dom knappt kommer få plats. Iaf 1 av 2 som inte kommer få det. Vi har varit inne på att vattenburen golvvärme ska installeras, men nu tvekar jag.

Gör jag bort mej om jag inte byter ut all kutter mot mineralull även att jag har källare under?

Någon som lagt in golvvärme med kutterspån som isolering under som kan berätta om sina erfarenheter?

Är verkligen golvvärme något självklart när det storrenoveras eller byggs nytt? Ungefär som vid bilbyte eller. En gång AC alltid AC.
 
La in golvvärme i vårt vardagsrum. Ska inte säga att jag ångrar det, men jag kommer troligtvis inte lägga det någon annanstans vid framtida renoveringar.
Hade det varit mycket billigare än traditionella element kanske jag skulle funderat på det.
 
Indus skrev:
La in golvvärme i vårt vardagsrum. Ska inte säga att jag ångrar det, men jag kommer troligtvis inte lägga det någon annanstans vid framtida renoveringar.
Hade det varit mycket billigare än traditionella element kanske jag skulle funderat på det.
Tror att ditt inlägg skulle kunna bli riktigt nyttigt för fler om du ville utveckla lite mer; varför skulel du troligtvis inte lägga golvvärme någon annanstans? Är det enbart för att det blev för dyrt?
 
Konverterade hela huset (från -1936) till vattenburet och la in golvvärme överallt.
Hade också kutterspån i bjälklaget över källaren. Bytte bara yttersta halvmetern mot ytterväggarna runt om huset mot ny minull mest pga att spånet sjunkit ihop så det var 5cm luft närmast golvet. Källarn kommer stå hyfsat uppvärmd, 19-20 grader. (gästrum, hobbyrum, bastu osv)

För mig var det självklart med golvvärme överallt. Skulle ändå byta alla golv och hade inget vattenburet system alls innan. Bytte också fönster och tilläggsisolerade ut- och invändigt i samma veva.
Installerade bergvärme också.
 
Redigerat:
Ah ok. Jag kapade upp mellan golvstockarna eller vad det nu heter och fyllde på med ny kutter, utan kalk då kalk tydligen ger näring åt äkta hussvamp och det vill jag inte ha. Men men. Jag la tillbaka golvet och la på 21x120 råspånt som är billigare än glespanel. la i plåtar och slängde på ett H6 masonite undergolv då jag ska ha vinylgolv. råspåntläggningen va jobbig och jag ville inte ha en spalt mellan råspånten pga masoniten så jag la i 3centimeters lister. Va skitjobbigt. Så idag beställde jag bräder i måtten 21x135 som jag ska lägga fortsättningsvis. 135mm panel 20mm slang 135mm panel 5mm spalt osv. blir nog bra.:D I den del som jag ska lägga den nya panelen tänker jag inte isolera extra med kutterspån förutom mot yttervägg. Jag orkar inte men skulle lusten falla på någongång så tar jag det nerifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.