Jag funderar på att lägga in vattenburen golvvärme i spårad cellplast när vi ska renovera köket och varit i kontakt med både LK och Uponor. Vi har ett hus med oisolerad platta på mark med mekaniskt ventilerat platongolv. I övrigt har vi direktverkande el + LLVP i huset men jag vill förbereda för att ev. konvertera till vattenburet värmesystem i framtiden.

Uponor har ritat in en slinga enligt bild nedan med deras golvvämeskiva 20 system (50mm spårad cellplast). 20x2mm rör cc300mm

Ritning som visar layouten för vattenburen golvvärmeplanering i ett kök, med spår för rör och markering för rum som tvättstuga och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tekniska specifikationer för golvvärmesystem med dimensioner och värmefördelning.

Medan LK har ritat in två slingor med deras LK Spårskiva EPS system (50 eller 70mm spårad cellpast) 16x2,2mm rör cc200mm


Ritning av ett förslag på vattenburen golvvärme i ett kök med dimensioner och värmeslingor markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk tabell över golvvärmeslingor med specifikationer för längd, cc-intervall och flöde.

Jag har svårt att välja mellan de två systemen, är dessa likvärdiga eller är det något som skiljer dessa åt?
 
Redigerat:
2 slingor i ett stort rum är alltid bättre än en. Med en slinga blir de sista slingorna lite kallare eftersom värme avgivits tidigare i den långa slangen. Men ditt rum om 18kvm är inte så stort, så jag tror inte skillnaden blir så stor. Sedan kan du ju justera värmen i de två halvorna, dvs ha lite högre temp under köksbordet där man kanske sitter länge med bara fötter. Så 2 slingor är lite lyxigare, men inte nödvändigt.
 
Så det borde inte vara några problem att enbart köra på en slinga då i mitt fall?

Då till nästa fråga, Uponor har ju dragit slingan medsols vid yttervägg men jag hade inte ritat in några köksskåp på min planlösning som jag skickade till dom, påverkar det något? Dvs är det bättre att ha början av slingan vid en yttervägg som inte har skåp? Tänker bl.a. på kallras från fönstren.

Köksskåpen kommer att vara enligt rödmakerat på bilden nedan.

Ritning av golv med värmeslingor och rödmarkerade framtida köksskåp vid yttervägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
De vill ha den varmaste slingan mot ytterväggen. Jag tycker det ser bra ut. Vad för sorts skåpsocklar har du tänkt dig? Vanligt idag att skåpen står på ben, men de finns de som inte ens sätter täckbitar på benen, dvs det är öppet under skåpen. Med golvvärme tror jag det är smart.
 
Per i Hamrånge skrev:
De vill ha den varmaste slingan mot ytterväggen. Jag tycker det ser bra ut. Vad för sorts skåpsocklar har du tänkt dig? Vanligt idag att skåpen står på ben, men de finns de som inte ens sätter täckbitar på benen, dvs det är öppet under skåpen. Med golvvärme tror jag det är smart.
Skåpen blir Ikea Metod med deras vanliga socklar.

Jo jag har förstått att man drar första delen av slingan vid yttervägg. Men nu täcker ju även skåpen denna yttervägg så jag undrar om det hade varit bättre att dra utmed väggen nedåt i bild som också är en yttervägg (bara väggen mot WC/tvättstuga som är innervägg), se min illustration i blått nedan. Där blir det ju inga skåp som "skärmar av" värmen, men skåpens påverkan kanske är försumbar?

Illustration av golvvärmeslingor i ett rum med markerad vägg för Ikea Metod skåp och alternativ slingväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det spelar någon roll. Men du kan ju kolla med den som gjort dimensioneringen, där du inkluderar de fasta skåpen. Kanske drar de då om slingen.
 
Jag hade dragit precis som din blå ritning, troligtvis även de som dimensionerar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.