Hej!

Jag har nyligen köpt ett fritidshus som har en ganska nyligen renoverad ovanvåning F.d. ägare, genom sitt jobb, fick tag på en komplett set med rör och allt annat som behövdes för att lägga två slingor med golvvärme där.
Huset är uppvärmt med en luftvärmepump och braskamin på den nedre våningen, det finns även en större VVB för varmvatten (80l, Carlsbad).

Problemet är att installationen är inte färdig. F.d. ägare har hunnit installera en mindre VVB från Biltema som han tänkte använda som en värmekälla till golvvärmesystemet. Det verkar vara en mycket ovanlig kombination... VVB har den lägsta inställningen på 30 grader, max 70.

Ser ni någon bra lösning där? Alla tips tas gärna emot! Vore synd att inte kunna använda de färdiga slingorna då ovanvåningen kommer att bli det första färdigrenoverade utrymme i huset, "mysfaktorn" där uppe med ett lagom varmt golv hade varit riktigt hög :)

Hälsningar
Kristoffer
 
  • Oavslutad installation av VVB för golvvärme i renoverat fritidshus, rör och kablar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad ovanvåning i fritidshus med trägolv och synliga rör för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverad ovanvåning med träpaneler och nytt golv, ej färdigställda VVB och rör för golvvärme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Upp, upp!
 
Krokben
Nu är jag inte jättebevandrad i ämnet men jag har läst om folk som använt en liten VVB som "elpanna" med någon form av shunt för att få ut rätt temperatur. Varför dem använder shunt är förmodligen för att det är lättare att få ut en mer exakt temperatur. Kan tänka mig att vissa har kopplat shunten till någon form av ute/innegivare, men detta är enbart vad jag har läst att folk har gjort och har ingen personlig erfarenhet av detta personligen.

Edit: en cirkulationspump behövs också givetvis i så fall.
 
Jag tror tex LK Minishunt M60 finns med elpatron för typ ett badrum eller så. Kanske kan vara en idé. Då får du ju fördelare och allt som behövs.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Tack för svaren!

LK Minishunt med en "LK Minifördelare 2-16" borde kunna fixa jobbet.
Enligt nätet finns det LKs "Heater 350" som fungerar som en elpatron till golvvärme, kan användas tillsammans med shunten men 350W räcker till en yta på 12kvm, jag har ca tre gånger större golvytan på ovanvåningen...

Jag får nog prova att använda VVB som en värmekälla, testa olika inställningar på den för att se vilka temperaturer som uppnås och fundera vidare.
 
Det går att sätta en maxtermostat efter VVB och få ner tempen till ca 20C, eller mindre, är en våning upp och värme stiger, 30C är för mycket
 
En tidigare arbetskamrat till mig använde en varmvattenberedare som elpanna till golvvärme. Det borde inte vara några konstigheter. Men du behöver något för att reglera temperaturen. Du skall ju cirkulera varmare vatten då det är kallare utomhus. Så en shunt med tillhörande reglering bör du skaffa. Vad är det för effekt på varmvattenberedaren? Man brukar prata om c:a 70W / m² golvyta. Är det bra isolerat efter renoveringen så kan du säkert gå ner en bit. Men det är möjligt att effekten på beredaren blir lite knapp när det är kallt ute.
 
J jonaserik skrev:
Det går att sätta en maxtermostat efter VVB och få ner tempen till ca 20C, eller mindre, är en våning upp och värme stiger, 30C är för mycket
Menar du golv- eller vattentemperatur? Golvet bör ju inte vara varmare än 26-27gr men framledningstemperatur bör väl kunna ligga över 30gr, jag gissar på 35-50gr beroende på förhållanden (golvmaterial, önskad golvtemperatur mm). I så fall går det att ställa VVB på önskad "framledningstemperatur" om jag kartlägger vilka inställningar ger vilka vattentemperaturer (något osäker metod...), alternativt använda shunt/maxtermostat för att reglera temperaturen mellan VVB och slingorna.
A Avemo skrev:
En tidigare arbetskamrat till mig använde en varmvattenberedare som elpanna till golvvärme. Det borde inte vara några konstigheter. Men du behöver något för att reglera temperaturen. Du skall ju cirkulera varmare vatten då det är kallare utomhus. Så en shunt med tillhörande reglering bör du skaffa. Vad är det för effekt på varmvattenberedaren? Man brukar prata om c:a 70W / m² golvyta. Är det bra isolerat efter renoveringen så kan du säkert gå ner en bit. Men det är möjligt att effekten på beredaren blir lite knapp när det är kallt ute.
Effekten är 1500W, det kommer att motsvara ca 50W /kvm . Ovanvåningen är isolerad efter renoveringen, efter vinter kommer även fönster och balkongdörr att bytas.
 
krzysgro krzysgro skrev:
Menar du golv- eller vattentemperatur?
Vattentempen ska inte gå över 42 C inte bra för slingorna, normalt ca 30 - 35 C
 
Med en shunt FS36 mini eller liknade kan du ställa VVB på 50 grader. Shunten sköter tempen på slingan till önskad temp. Ha rör fram till shunten från beredaren om du matar varmare.
Shunten & pumpen sköter tempen på slingan. Fundera på om du vill ha en utbyggbar shunt för framtida golvvärme nere... Bara o bygga på i så fall.
Man behöver givetvis ett expansionskärl och bygga om VVB lite.
https://floore.se/montering-shunt-fs-36-mini/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.