Hej

Jag håller på och renoverar/gör om en utbyggnad av vårat hus och har lite funderingar som jag behöver hjälp med. Orginaldelen av huset är från 1949 och utbyggnad byggdes 1969. Orginaldelen är tvåplan med platta på mark, medans utbyggnaden ligger till hälften på ett berg med krypgrund med bettongbjälklag. Det enda som ligger i markplan med orginaldelen är en liten hall med trappa upp till ovanvåningen.

Ritning av utbyggnaden:
utbyggnad.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och foto på samma:
20160605_074432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Största delen av utbyggnaden är avskilld från orginaldelen och hyrdes ut av den förra ägaren som en lägenhet (med egen entredörr) Nu vill vi öppna upp dit för att få mer yta. Tanken är att stängga trapphålet i plattan och integrera hela "lägenheten" med vårt befintliga kök och få en öppen planlösning med kök och vardagsrum ihop. Hela lägenhetsytan kommer bli vårt nya vardagsrum.

Har två frågor som jag behöver hjälp med:

Jag önskar att byta ut elementen((vattenburen värme) i lägenheten till vattenburen golvvärme och undrar om det är möjligt med tanke på konstruktionen av utbyggnaden. Nu består golvet av ekparkett, och under det är det ca 5-7 cm cellplast och träreglar direkt på betongplattan. Jag har rivit upp golvet på några ställen och ser inget direkt fuktproblem. Tittar man under betongplattan i krypgrundsförrådet så är det för det mesta naken betong med cellplast inbyggt i betongen på ett ställe:

20160605_074553 (1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning:
Untitled-3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser ni några risker med att installera golvvärme på sådan konstruktion?

Om det är ok att göra det hur hade ni gjort isånafall?
Riva upp befintlig parket och lägga på spårade spånskivor, värmeslang och ny parkett på?
Eller rivit ut allt golv, cellplast och reglar och gjutit in värmeslang direkt på plattan? Isåfall med betong ?
Höjd från betongplatta till tak är 270 cm.

Sen nämnde jag att jag behöver stänga trapphålet i plattan för att få mer yta (vi har redan en strörre trappa i orginaldelen). Hur går man tillväga där? "Regla" upp på sidorna i trapphuset och bjälkar tvärs över?
 
Enda problemet med att lägga golvvärme är att det kommer läcka värme nedåt pga lite isolering.
Därav är inte ingjutning någon bra variant, cellplast +spånskiva blir bättre.
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Ok, intressant, så cellplast sen spårad spånskiva med värmeslang och sen parkett på det? Hur blir uppvärmningen med golvvärme jämfört element?
Kan golvvärme ersätta alla element och värma upp hela rummet på ca 60kvm?`Nur när jag rivit ner alla väggar så finns det 5 fönster med varsitt element under, dvs 5 element totalt. Två av fönstrena tänkte jag ersätta med stora fasadfönster 2.1m höga. Hur blir det med kallras, eller är det inget problem så länge man har bra u-värde på fönstrena?
 
Med bra fönster blir det inga problem. Har lagt golvvärme i många äldre hus och det har fungerat bra.
Eventuellt kan det vara anledning att kolla vad parkettleverantören säger om kombinationen med golvvärme.
 
  • Gilla
Resko
  • Laddar…
Tack för svar, har du något tips hur man stänger igen hålet i betongplattan från trappan?

Har lite fler frågor på golvvärme också, men inser att det är fel ställe i forumet så jag startar ny tråd i värmedelen av forumet. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.