Skall bygga med platta på mark och tänker ha golvvärme, vattenburen jordvärme. Golvmaterial träbräder. I våtutrymmen klinkers. Plattan får 250-300 mm isolering, vilken metod är bäst vad gäller att placera vattenslangen?
Det gäller en tillbyggnad och i den gamla delen av huset
är tanken att ha vattenradiatorer men hur gör man för att få det här att fungera med tanke på temp skillnaden i de båda systemen?
 
det är inga problem att blanda radiatorer med golvvärme, man har en speciel schunt som styr ner tempraturen till golvvärmeslingorna.

se till att dimensionera upp radiatorerna så du får 2 eller 3 panel, detta för att hålla låg temp även i dessa. Inte för at du behöver det när du blandar golvvärme & radiatorer utan för att du får högre verkningsgrad på värmepumpen då!

 
Tack CarMan! Vad anser du om placering av värmeslingorna?
Vill ha en konstruktion som är energisnål, skön att gå på och där risken för framtida problem är så liten som möjligt!
Har för mig att valet står mellan att gjuta in slingan i golvet eller att lägga den på golvreglar. Vilken golvkonstruktion rekommenderas för ett gammaldags trägolv?
 
Jag skulle gjuta in den i betongen.
Dels för att du får en jämnare värme.
Men framförallt så är ju trägolvet känsligt för temperaturer. Ytan ska ju aldrig överstiga 27 grader.
Men om du lägger golvvärmen på reglar så får du svårt med spridningen av värmen och behöver lägga ut plåtar.
Det slipper du om du gjuter in slangen.
Dessutom är det ingen risk att du skruvar i slangen.

MVH Johan
 
malinochjohan skrev:
Jag skulle gjuta in den i betongen.
Men blir det inte större värmeförluster då om man har slangen i betongplattan? Hela grunden tar väl till sig av värmen och för den vidare. Finns det något material att lägga under slangen som reflekterar värmen uppåt i konstruktionen, troligen inte för då blir ju plattan delad i två skikt med försämring av bärkraft o hållfasthet.
Nu spånar jag bara, men om man gjuter plattan som vanligt först och sedan lägger en aluminiumfolie och gjuter ytterligare ett skikt med slangen i!! Någon som har gjort eller tänkt i samma banor?
 
Om du gjuter med 300 mm cellplast under så blir värmeförlusten minimal. Det måste vara sämre för betong plattan att tex dela av den med ett lager aluminiumfolie. Då får man ju två betongplattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.