Om man bygger nytt så verkar de flesta gjuta in golvrören i grunden. Med en livslängd på ca 40 år på golvvärme rören, så kan man ju fundera på om det inte är bättre att lägga rören ovanpå plattan som någon hus leverantör förespråkar. Vad är Era synpunkter ang. detta; alltså för och nackdelar med att lägga rören ovan på plattan?

:S
 
Nu kanske du redan har isolerat plattan undertill men skulle jag bygga ett till hus (man blir klokare med tiden:D) skulle jag defenitivt lägga en platonmatta på betongen sedan 100 mm frigolite ,på detta ett spångolv (flytande) med spår för värmeslangen.

Denna byggmetod kanske förhindrar värmeläkage från cementplattan plus trögheten i uppvärmningen.

Min egen grund med 250 mm frigolite under har 1 dm barmark runt hela huset:@
Har ej iaktagit samma fenomen på hus med torpargrund (värmen kanske försvinner högre upp !)
 
Jo jag vet att Villa Varm gör så, men jag undrar varför nästan alla andra gjuter in sina rör i betongen. Vilka är för/nackdelarna med respektive metod?
Och nej, vi har inte börjat bygga än, snart :)
 
Fördelen med att gjuta in det i plattan från början är väll helt enkelt att det kostar mindre och ger ingen extra bygghöjd. Om slingan ligger djupt kan man använda grövre slang och större C-C.

Fördelen att lägga det ytligt är att mer värme kommer dit den skall och om man också har lite isolering mellan rör och platta får man ett snabbare golv.

Skulle jag bygga nytt skulle jag nog ändå gjuta in det i plattan. Ser det inte som något större problem att man buffrar värmen.
 
Micke o Marie skrev:
Jo jag vet att Villa Varm gör så, men jag undrar varför nästan alla andra gjuter in sina rör i betongen. Vilka är för/nackdelarna med respektive metod?
Och nej, vi har inte börjat bygga än, snart :)
Villa varm gör ingenting. De bara visar en bild på hur golvvärmen ligger. Det är upp till dig att ha slingan i platta eller ovan.

http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/111887-golvvaerme-i-platta-eller-ovan.html
 
Suhagg skrev:
Villa varm gör ingenting. De bara visar en bild på hur golvvärmen ligger. Det är upp till dig att ha slingan i platta eller ovan.

[länk]
Nä, det är ju sant, men de verkar i alla fall framhålla detta före att gjuta in rören.
 
Jag kan köpa resonemanget att rören håller kanske i 40 eller 50 år. Och vad händer sen om man är 80-100 år gammal? Ska man byta rören eller njuta av sina sista dagar?

Och hur mycket dyrare blir det snabba alternativet?
 
Värmeslangen har en livslängd på ca 40 år typ. Gjuter man in slangen är den omöjlig att byta men 40 år är LÅNGT bort:)

Att lägga värmeslangen åvanför betongen har många fördelar tex snabbare på att ställa om tempen ,värmen ligger högt (positivt) till minus kontot är HÖGRE bygg/material kostnad
 
Västerhaninge 17 skrev:
Värmeslangen har en livslängd på ca 40 år typ. Gjuter man in slangen är den omöjlig att byta men 40 år är LÅNGT bort:)

Att lägga värmeslangen åvanför betongen har många fördelar tex snabbare på att ställa om tempen ,värmen ligger högt (positivt) till minus kontot är HÖGRE bygg/material kostnad
Hur pass mycket HÖGRE?
 
Västerhaninge 17 skrev:
Värmeslangen har en livslängd på ca 40 år typ. Gjuter man in slangen är den omöjlig att byta men 40 år är LÅNGT bort:)

Att lägga värmeslangen åvanför betongen har många fördelar tex snabbare på att ställa om tempen ,värmen ligger högt (positivt) till minus kontot är HÖGRE bygg/material kostnad
eller 80år. Låt säga 60år. Om 60år ger man en lite vekare slang till en robot som kutar runt i befintliga rör och drar i slangen medan du spelar Playstation 33.

Inte direkt så du behöver lyfta bort huset och bila upp all betong och lägga ny slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.