Ytterligare en tråd på ämnet där jag tänkte be forumet om expertisråd.

Renoverar källare på 50kvm, källare utgrävd ca 1970 på hus byggt 1960.
Idag gillestuga, bastu och matkällare. Bastu/badrummet är aningens litet och tänkte flytta mellanväggarna för att öka storleken på detta, på bekostnad av gillestugan.

I Gillestugan är det oisolerad platta om 10cm och under denna plastfilm och därefter 10cm singel. Idag reglat trä direkt på plattan vilket ska bytas till ett subfloor och kopplas på en fläkt våningen ovan där jag installerat ett subfloor tidigare.

I badrummet ligger detsamma, dvs 10cm singel, plastfilm 10cm betong och därefter markskiva/elefantmatta 5cm följt av ytterligare ett lager betong om gissningsvis 5mm.

Tanken var att jag skulle bila bort det övre betonglagret i badrummet och riva bort markskivan, då har jag samma golvnivå i hela utrymmet. Därefter lägga ex 70mm spårad eps att montera vattenburen golvvärme i för att därefter flytspackla ovanpå det.

Min största oro är väl att det blir för snålt med 70mm isolering med tanke på fuktvandring etc? Samtidigt vore det tacksamt att slippa bila bort själva plattan på 10cm för att gräva ur, isolera under, gjuta ny platta.

Någon som har erfarenheter eller starka åsikter om detta?

Mvh, Klas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.