Följande förutsättningar -

Hus från 65 med källare och 210 takhöjd. Betongplattan i källaren är inte isolerad och väggar är av betonghålsten. Lim under vinylplattor har förtvålats och det finns visst färgsläpp på väggarna, så vissa tecken på fukt. Ingen dålig lukt dock. Vi ska dränera hela huset och sätta isodrän på utsidan. Frågeställningen är då om jag ska ha vattenburen golvvärme eller inte?

Källaren är på ca 110 kvm och önskar ha golvvärme i badrum, tvättstuga samt gillestuga. Uppskattningsvis halva källaren. Vill ju inte värma upp hela kvarterets mark med min golvvärme men är mest orolig för omvänd fuktvandring då plattan inte är isolerad. Har bilat en del redan med en Hilti AVR50 och det är knappt den klarar att ta sig igenom plattan då den är stenhård så att bila upp plattan i ovan nämnda rum är inte aktuellt. Kan dock ta ytlagret på ca 5 cm som släpper ganska lätt. Med tanke på den redan låga takhöjden kan jag max få plats med 5cm cellplast. Kan det bli problem med omvänd fuktvandring då bara halva källaren kommer ha golvvärme eller vad tror ni? Någon som gjort något liknande?

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.