Har gjutit en platta med golvvärme. Under gjutningen trycksatte jag systemet
med vatten.
Nu kommer det kanske bli så att jag inte kommer att få på värme innan vintern.

Så hur gör man? Jag har funderat på att blanda glykol i en tunna och kanske med
hjälp av en sänkpump fylla systemet.
Hur har ni gjort som varit i min sits? Glykol koncentration? Tål slangen glykol (uponor)?

Mvh
Mathias
 
En av anledningarna till varför man provtrycker med tryckluft :)

Blås ur vattnet med tryckluft.
 
Jga tror att det är en gängse metod vid vinterbyggen att man provtrycker med frysskyddat vatten. Det är med största sannolikhet inte vanlig glykol (om plasten tål den vet jag ej). Men vanlig glykol räknas som miljögift. Men det finns alltså någon soppa som är avsedd för ändamålet.

Alternativet kanske är att sätt igång värmen provisoriskt med någon enklare elpatron och cirk pump.
 
Känns lite riskabelt att försöka trycka ut vattnet med tryckluft...lär
ju alltid bli nån vattensamling kvar.
Får luska ut vad man kan hälla i för frostskydd.

/Mathias
 
Det är en vanlig metod, att det blir nåra droppar kvar spränger ingen slang.

Om du kollar uponor.se behandlas både glykolfyllning och tömning
 
som sagt.. det vanligaste är glykol.... kan vara bra att ha i det ändå om det skulle bli strömavbrott el dyl.... kan aldrig skada iaf.
Förekommer även att nån har använt sig utav sprit...
 
Hänger på tråden och ställer en följdfråga i samma anda

VI ha rju precis köpt ett hus där det finns vattenburen golvvärme. Vi kommer inte att bo där i vinter mer än enstaka vecka eller så då det är 55mil från där vi bor just nu, och därför kommer inte golvvärmen att underhållas av dagligt eldande som hitills skett. Vad gör vi nu med systemet över vintern?
Är det bättre att tömma hela systemet och låta det stå tomt i vinter, eller fylla det med någon form av köldskydd så vi kan använda golvvärmen om vi åker upp en vecka eller två i vinter? Hur bär man sig åt för att köldskydda ett redan driftsatt system? Tömmer ut allt och fyller på igen, tömmer ut en del och fyller upp igen med köldskydd(vilket?) eller hur gör man? Alla tips välkommna då det bör görsa inom en relativt snar framtid då huset står i norrland :)
 
torparnorpan skrev:
Hänger på tråden och ställer en följdfråga i samma anda

VI ha rju precis köpt ett hus där det finns vattenburen golvvärme. Vi kommer inte att bo där i vinter mer än enstaka vecka eller så då det är 55mil från där vi bor just nu, och därför kommer inte golvvärmen att underhållas av dagligt eldande som hitills skett. Vad gör vi nu med systemet över vintern?
Är det bättre att tömma hela systemet och låta det stå tomt i vinter, eller fylla det med någon form av köldskydd så vi kan använda golvvärmen om vi åker upp en vecka eller två i vinter? Hur bär man sig åt för att köldskydda ett redan driftsatt system? Tömmer ut allt och fyller på igen, tömmer ut en del och fyller upp igen med köldskydd(vilket?) eller hur gör man? Alla tips välkommna då det bör görsa inom en relativt snar framtid då huset står i norrland :)

Som rörmockare skulle jag tömma ut hela systemet så gott det går.... blanda en stoor tunna med glykolblandat vatten som är god för minus 40 grader så man har liite marginal för om det ligger kvar lite vatten i systemet som man inte har räknat med ...
och pumpa i den glykolblandade vätskan i systemet.
Ta med en liten kompressor så ni kan tömma alla slingor ordentligt....
se till att köra systemet så dt glykolblandade vätskan tar sig överallt ...

Det är väldigt svårt att kunna tömma ett golvvärmesystem helt.
Så fyll upp med glykolblandning.... så behöver ni inte oroa er ngt mera !
/B
 
det bör väl vilken vanlig rörmokarfirma kunna fixa antar jag?
Blir ju några liter (acctanken är på 500L) så det kostar väl en del men hellre det än att skjuta systemet i bitar vinter...
 
Glykol???
Det som används är sprit. Det är väldigt många som har det i sina anläggningar (bergvärme kanske ni hört talas om :)
Spriten kostar ca 10 :- / litern vid köp av 25 liter.
 
Skulle inte rekommendera sprit i ett vedeldat system, det sänker kokpunkten. Glykol höjer. Det behövs inte mycket glykol i vattnet för att hindra sönderfrysning och ni kommer väl inte att låta det bli hur kallt som helst i stugan?
 
forsätter här så... Pratade med en rörmokare där uppe som håållit på sedan dackefejden, och han ansåg det inte vara nödvändigt med köldmedel dels pga av volymen samt att det är svårt att få ut allt i hela systemet.
Han förordade hellre att vi sätter elpatron på acctanken på låg temperatur och sedan låter cirkulationspumpen snurra istället.

Min tanke blir ju vad händer om strömmen går och pumpen står still i några dagar?
Borde man inte blanda i köldskyddsmedel i alla fall för att vara på säkra(re) sidan?


Värmen i övrigt i huset sköts till största del av luftvärmepumpen som står på 8-10gr= underhållsvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.