Är det någon som känner till om det finns en golvvärmekabel eller folie som kan förläggas på den våta sidan om tätskiktet i ett badrum?
 
Du har alltså glömt golvvärmen eller så har du kommit på det efteråt....

Nja golvvärmen SKALL flytas in i flytspacklet...
Osäker om det är så bra att värma tätskiktet utan någonting i mellan.... Skrapa bort golv tätskiktet, flyt, täta igen....

Man får bara ha ETT lager tätskikt....

/Lycka till
 
Jo, alltså, jag är våtrumsbehörig plattsättare och snickare. Jag vet hur man konstruerar badrumsgolv, och att man alltid lägger värmen under tätskiktet. Nu har jag en kund som frågade mig om detta, då de har ett badrumsgolv med trasig golvvärme och vi diskuterade möjligheten av att lägga ett nytt golv ovanpå.

En slinga till skulle hamna långt ifrån tätskiktet, det skulle ju vara både gammal klinkers och fix emellan, så det är inte ett problem.

Men är svaret alltså nej? Det finns ingen som är godkänd att läggas på den våta sidan, rent elsäkerhetsmässigt? Inte ens med 50 volt?
 
oki, då hajar jag, trodde du skulle lägga kabeln direkt på ett ny isolerat golv...

Då kan värme kabeln i teorin ligga i fukt för jämnan.... Vågar inte svara på denna tråd..

Har ni hittat felet på den befintliga värme slingan? inte bara temostaten som är trasig, eller säkring, eller jordfelsbrytaren...
 
el_richard skrev:
okiHar ni hittat felet på den befintliga värme slingan? inte bara temostaten som är trasig, eller säkring, eller jordfelsbrytaren...
Nix, rörisen borrade sönder den andra slingan. Det var någon stjärna som lagt slingan där man inte ska..

Tror jag hittade en matta nu, på Ardex om man klickar på "utförande" och sen "på tätskiktet". Deras 120-watts matta verkar vara grön att lägga på den våta sidan.
 
  • Gilla
Fredrik976
  • Laddar…
Har för mig att jag sett varainter som skall kunna läggas direkt i fix vilket ju är på den våta sidan, men har glömt vad den heter. Om det sedan är så bra för plattsättningen att ha trådar i fixet vet jag inte.
 
Jo, jag kikade på en del sådana mattor som man kan lägga i fix, men de jag hittade var inte tänkta för våtrum utan för keramik på golv i torra utrymmen.
 
OK det kan vara det jag sett också.

bara lite nyfiken, du som är proffs. Går det att få till en bra plattsättning om där ligger trådar som väl troligen är minst 4mm tjocka i fixen?
 
Det har jag svårt att tänka mig att det skulle kunna bli bra..

Men jag har i och för sig aldrig sett någon sådan, de jag har sett har varit tunna platta jämntjocka folier som man limmar mot underlaget och sen kammar fix på. Det funkar hur bra som helst.

Edit. typ den här
 
När jag tittade runt på div olika varianter på värme golv till badrummet i källaren hittade jag ingen info om at vissa inte skulle vara godkända i badrum bara för att det är i en källare och då inget tätskickt.
 
S
Jag har också svårt att hitta en bra anledning till att man INTE skulle få lägga en värmekabel ovanför tätskiktet. Alla kablar ska ju vara vattentäta i sig, om de inte skadats vid förläggningen.
 
Ja, man tycker ju det. Men när jag sökte lite först så hittade jag flera ställen där det stod attt man alltid ska lägga golvvärmen på den torra sidan, och jag hittade ingen tillverkare förutom ardex som ens nämner möjligheten.
 
Men handlar inte det där också lite om tjockleken på flytspackel som den skall vara inbäddad i. Har för mig att värmekablarna brukar ha specat att de skall ligga med minst si eller så många millimeter spackel. Annars är det risk att spacklet spricker pga värmespänningar. Om du lägger ovanpå tätskiktet så borde det innebära att du får "börja om " med tjockleken på spackel? Tål föresten spacklet att ligga på den blöta sidan? Många snabbhärdande cementprodukter kan ju "härda sönder" om de utsätts för fukt efter den ursprungliga gjutningen.
 
Jo, jag har tänkt på det också. Vanligt flytspackel kan inte ligga på den våta sidan, så det blir ju fix man får lägga den i. Ardex vill att deras ska ligga i fix.
 
S
Och då hänger ju allt på spacklets egenskaper, inte på värmekabeln i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.