Jag har sett inlägg på flera olika trådar där man påpekar att man aldrig skall blanda radiatorer med golvvärme. Det är inte bra.

Kan någon utveckla varför det inte är bra?
 
För egen del har jag en IVT frånluftvärmepump med vattenburen golvvärme på bottenvåningen och vattenburen radiatorvärme på övervåningen.

Problem är som beskrivs att radiatorvärmen fordrar en annan värmekurva än golvvärmen. Tex så är radiatorvattentempen kanske 55 grader vid -20 grader utetemp. Golvärmevattentempen ska ju ligga på max. 37 grader (eller snarare vara inställd på en temp så att tempen vid golvytan är max. 37 grader)

Dessutom är tryckfallet i golvvärmesystemet högre, varför en separat cirkpump behövs. Annars kommer allt cirkvatten strömma bara igenom radiatorsystemet, som har en lättare genomströmning.

Det viktiga är att ha separata cirkpumpar för golvvärme o radiatorvärme och givetvis se till att shunta golvvärmen. Vissa frånluftsvärmepumpar kan beställas med flera kretsar (med egna cirkpumpar)  där du kan ställa in värmekurvan för varje krets. Smidigt!

Jag har ställt in en radiator-värmekurva i FLVP, och sedan har jag en separat cirkpump med shunt utanför frånluftvärmepumpen just för golvvärmen.
 
jag har golvärme på bottenvåning och radiatorer på övervåning. funkar i daxläget kanon.
 
Se till att radiatorerna blir rätt dimensionerade, eftersom värmepumpen
levererar låg framvattentemp.
 
Hej

Något problem med vattnet mellen radiatorer och golvvärmen har vi inte, vi har termostater överallt. Däremot slår det väldigt mycket i golvvärmen från varmt / kallt. Vi har idag en värmepump som arbeter med en diff på 5 grader och det gör att vi nollgradigt ute går vattnet från 30 - 35 grader och gör att golvet ibland är varmt och ibland kallt. Det kan skillja ganska mycket inom en kvart - tjugo minuter.

Upplever ni liknande med golvvärme kontra värmpump.

//Anders
 
pandy,

Känner inte alls igen den typen av problem. Min FLVP är inställd på radiatorvattenkurva och den temperaturen går till golvärmesystemet också ända till shunten bryter in och begränsar tempen till ca 37 grader.

Mina slingor ligger rätt långt ner i plattan och systemet är väl halvtrögt. Å andra sidan märks det inte ngn skillnad om rumstermostaten är på eller av, dvs om rumsslingan är igång eller ej.
 
Ja man kan väl inte kalla vårt system för trögt, det ger direkt verkan om framledningstemperaturen är varm eller kall. Vi har dubbelgips samt klinkers, ändå märks det stor skillnad när pumpen höjer temperaturen.

Jag valde mellan en annan lösning med ackumulatortank då vi installerade bergvärme. Nu kanske jag skulle göra ett annat val än jag gjorde.

//Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.