Hej,

Har en toalett som ska fixa till. Tänkte lägga klinker med golvvärme (el) på golvet.
Huset är ett trähus från -59/-60 och golvet reglat med c:a c/c 55 och på det ligger 22 mm trägolv. Min fundering är om det räcker med att lägga golvgips på detta och sedan spackla in golvvärmen för att sedan avsluta med klinker? Toaletten är ganska liten c:a 1x3 m

Vill helst undvika att bryta upp trägolvet då det är genomgående till rum utanför toaletten.

Behövs två gipsgolvskivor? Kan man kombinera en 6 mm med en 13 mm för att inte behöva bygga så mycket eller finns det något annat material som kan användas?

/Patrik
 
Du ska inte använda kartongbeklädd gips och jag rekomenderar absolut inte gips överhuvudtaget då det inte är någon vinning med detta tillvägagångssätt.

Prima golvet och fäst armeringsnät med häftklammer på detta.
Fäst elslingorna i nätet.
Flytspackla ca: 12-15mm.
Prima och tätskikta sedan golvet samt 50mm upp på väggarna.
Plattsätt.
Klart.
 
Håller med Paul!
 
Hej,

Tack för snabbt svar. Förstår hur du menar.

En dum fråga kanske...varför behövs primer och tätskikt på både golv och vägg? Det finns ingen golvbrunn på toaletten och då räknas det väl inte som våtutrymme, behövs ändå primer och tätskikt.

Läste lite om Humid Board 15 (från Norgips) http://www.norgips.se/index0,760.htm. Skulle det kunna vara ett alternativ?

Mvh
Patrik
 
Det är ok att ha vanlig kartongbeklädd gips på väggarna i en toalett men tätskikt måste läggas på golvet och 50mm upp på väggen för att få tätt golv/väggvinkeln.

Finns som sagt inget mening med gips på golvet då du ändå måste flytspackla in slingorna.
Då är ju gipsen bortkastad och det bygger bara onödigt mycket.
 
Då vet jag, tack för svaret. Då är det bara att åka och köpa prylar och sätta igång

Mvh
Patrik
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.