Jag har en liten gästtoalett på knappt två kvadratmeter där jag ska lägga klinker med golvvärme (elslingor). Idag är det endast trägolv med mycket springor mellan brädorna och flera hål från gammal rördragning. Golvet är hyfsat stumt men är väl olämpligt att lägga klinker på. Jag vill bygga så lite som möjligt på höjden. På väggarna sitter det tretex-skivor.

Hur verkar detta upplägg?
- ta bort golvplankor
- förstärka med kortlingar
- golvgipsskivor
- täta skarvar med silikon
- armeringsnät med distanser
- golvvärmeslingor fäst mot armeringsnätet
- flytspackel
- fuktspärr, upp 10 cm mot vägg
- klinker

Trägolvet fortsätter in till rummet bredvid (klädkammare) men jag hoppas att det ska gå bra att kapa golvet på toaletten utan att det ställer till nåt. Isolering under är sågspån, bör jag byta ut eller komplettera detta?

I samband med att golvet tas bort måste nog rören dras om lite. Inkommande vattenledningar går genom golvet och det bör väl gå att fräsa in dom i väggen under tvättstället. Även avloppet från tvättstället går ner i golvet men det kanske är värre att flytta det?

Tacksam för tips och synpunkter!
 
Redigerat:
T
Byt ut golvgipsskivor mot golvspån så är du på rätt köl!
 
1+ på ovan sen borde du byta tretexen mot vettigare saker. Tex gips.
 
Tänkte sätta linoljefärgsmålad pärlspont på väggarna utanpå tretexen. Fuktmässigt kanske inte ett optimalt ytskikt men jag tror det kommer funka. Det värsta som kan hända är väl att man får måla om vid handfatet nån gång ibland. Eller menar du att det finns nån anledning till att ta bort tretexen helt?
 
Tänkte mest om du skulle måla eller sätta kakel.
 
Bara golvgips kan du inte ha..

Jag hade lagt golvgipset (hellimmat) ovanpå det befintliga trägolvet. Spolat armeringsnätet (ytan är så liten) och flytspacklat minimalt ovanpå.
 
  • Gilla
Sesulo
  • Laddar…
Icke godkänt om man vill följa BKR med golvgips. Finns ingen som helst vitts att ha det heller.
 
Tack för svaren.
Vad tror ni om isolering, duger den befintliga? Toan ligger på övervåningen så det kommer ingen kyla underifrån.
 
Isolerar gör Du för att slippa värma våningen under inte för att hålla kylan borta så det beror på vad Du har för rum under. Vi isolerade inte under våra rum med golvvärme, spiller det värme ner i källaren gör det inte nåt. I ditt fall gör det väl mindre ändå ;) Så nog duger det med spån, men som sagt skippa golvgipsen å kör med golvspån istället.
Armeringsjärnet är ju praktiskt att naja värmeslangen i om Du inte använder nåt annat fäste för den som Du skruvar i golvspånet.
 
Jag får väl se hur det ser ut med befintlig isolering när jag väl har rivit bort golvet. Skulle det läcka ner lite värme så gör det väl inget.
 
Är det förresten nödvändigt med armeringsnät när man flytspacklar på golvspånskivor? Eller riskerar man att fogen spricker om man hoppar över armering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.