Beslutsamhetsbekymmer...

- I mitt kommande badrum skulle jag gärna vilja ha klinkers.
- Klinkers är mycket trevligare att gå på om man har golvvärme.
- Då jag har direktverkande el får det bli elgolvvärme.
- Denna golvvärme kräver enligt diverse inlägg här och var minst 30 cm isolering neråt.
- Mitt golv är inte så tjockt.. Det är ca 12 cm tjockt?
- Då takhöjden i källaren under är 1,80 så är det inget alternativ att sänka taket/golvet.

Så... Är det helt förkastligt att lägga golvvärme när man inte har tillräckligt med isolering? Tanken var att fortfarande ha en elradiator för huvuduppvärmning och själva golvvärmen för att det skulle bli lite mysigare att gå på. Är tokigt frusen av mig och mina golv i huset är inte direkt inbjudande trots raggsockar och/eller fårskinnstofflor.

Biter jag mig i svansen? Kommer det kosta mer i uppvärmning än det smakar i komfort?
 
Hur varmt har du i källeren? Jag tror 30cm menas om du bara har platta eller torpargrund direkt under golvet. Inte om du har källare. Är inte säker dock.
 
Tja... Jag hade is på insidan väggarna innan jag fick burit ner ett litet fint element från Rusta för 200 spänn. :)
Så, inte jättevarmt är väl svaret. Jag har vattenpump, hydrofor, vv-beredare och tvättmaskin där så det är inget utrymme jag använder att bo i direkt.
 
Ola78
Det kommer antagligen gå åt en hel del extra ström. Kanske ett dumt förslag, men går det inte höja golvet 45 eller 70mm så får du lite tjockare med isolering. Lägg sedan i en skiva med ett bra lambda-värde t ex denna http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20841 Men om källaren under är uppvärmd behövs det rimligtvis inte lika mycket isolering.
 
Inte höja mitt badrumsgolv! Ola, skäms på dig för såna idéer.
Tusan också, vill ju inte göra av med ännu mer ström men det hade varit så gott att få liiite varmare om fossingarna. Får väl fundera vidare, tack för kommentarerna hittills.
 
Y
plastmatta som serut som klinker...
 
F
Är det betong- eller träbjälklag mellan källare och badrum?
 
Jag la ingen isolering alls under golvvärmen i hall, kök, badrum på bostadsvåningen, den ev. värmer som ramlar ner i källaren går ju inte till spillo utan värmer rummet där, inte för att det är nån märkbar värme direkt så det kanske inte rör sej om några större mängder :)
Det är värre om Du värmer plattan i källaren, den värmen går ju rakt ner i marken i så fall vilket är dyrt.
 
Med lite isolering så kommer du att få en viss uppvärmning av källaren, en del av den värmen kommer att gå tillbaka uppåt och värma huset, en del av den kommer att gå ut genom källarväggarna, en del ned i sulan.

Om vi antar att det inte är helt fel att få lite värme i källaren så är det ju inte helt förlorad värme.

Ansatsen att man skall ha 30 cm gäller ju främst om det är direkt på marken.
 
Håller med de sista här i tråden. Det räcker gott m 12 cm (el 5-6 isolering ?!). 300 mm isolering gäller platta på mark. Framförallt längs ytterväggarna i marken kan den bli väldigt kallt på vintern. Det är skillnadstempen över isoleringen som styr värmeförlusten, samt att frusen mark leder värme bättre än ofrusen. I detta fall så är det ju inte heller någon direkt förlust då du ändå behöver något tillskott i källaren. Det är också en begränsad yta jämfört med ett helt våningsplan 4-6 m2 jm 100 m2.
Så kör på !!
 
Tjoho! Nu lät det genast mycket bättre, tack så mycket för det pojkar! Lovar att återkomma med en statusrapport den dagen det beger sig. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.