Vi har funderingar på att lägga in gamla golv i vår tillbygda del till det gamla huset och i samband med detta lägga golvvärme. Vi har alltså golv från slutet på 1800 talet och tänkte ha golvvärme under det. Förstör vi de gamla golven med att ha golvvärme under?

//Genrellt
 
Har inte testat själv att lägga in golvvärme under gamla golv, men det har skrivit en del om det tidigare här på forumet. Konsensus (åtminstone bland byggnadsvårdarna) förefaller vara att golven inte mår så bra av det.

Sen är det väl frågan om du får ut din önskade effekt överhuvudtaget. Gamla trägolv brukar vara tjocka...

I mitt hus från 1897 så är det blandad rätt friskt mellan behandlingsmetoder, lack, fernissa, orört etc. Personligen gillar jag de mer obehandlade golven, skurgolv dvs, ev oljat också, och tycker inte att det behövs golvvärme om man har det eftersom det känns varmt ändå. De lackade golven däremot, hua...

Fast det kanske är för att slippa annan synlig uppvärmning du vill ha golvvärme?
 
Jag ska lägga in golvvärme iallafall i köket. Du förstör inte golvet så länge det är ett golv som inte är för tjock... Branchfolket brukar säga 30mm om jag inte missminner mig helt. Mitt golv är i riktigt dåligt skick så jag ska plocka upp det, hyvla om det och lägga in i nåt lite mindre rum och köpa ett nytt golv till köket istället.

Dock så är ju risken att du sabbar golvet om du nu plockar upp det... :)
 
Vi har inte lagt in det gamla golvet ännu utan ska ta upp det befintliga där det gamla är borttaget och det är spånskivor och plastmatta där just nu och gammalt i en del så vi tar bort allt, hade tänkt lägga golvvärme och vips dit med det gamlagolvet vi inhandlat och sedan av det gamla golv som blir kvar lägger vi in i ett annat rum. Därav vill vi inte skapa ett felaktigt system om vi nu äntligen hittat gammalt golv och förstör det genom att lägga golvvärme. Jag tror vissa plank är 5 cm tjocka och andra 3,5 cm tjocka.


Jag vet inte riktigt hur vi ska göra nu... jag vill absolut inte förstöra det 200 år gamla brädgolvet.
 
Tuff läge... Säna gamla golv har jag också, de är verkligen jättefina. Problemet med golvvärme och tjocka golv är ju bland annat att trä är en riktigt dålig värmeledare så det funkar inte så bra i slutändan.
 
I tillbyggnaden till vårt gammla timmerhus har jag lagt vattenburen golvvärme i betongplattan. Vi slog bort den gamla betongen och grävde ur, dränerade och isolerade och gjöt sedan en ny platta. På denna platta lägger vi gamla golvbrädor som har hyvlats ner på baksidan (den sidan som ligger nedåt och som inte syns) till 26mm.

Både snickare och rörmockare är nöjda med detta och vi är otroligt glada över att dessa gamla golvbrädor återigen får komma till användning!

I plattan har vi gjutit ner torra "kil"-formade reglar. För att fästa ner golvbrädorna i. Golvet ligger just nu på tork (ca 6mån).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.