Hej !

Jag renoverar badrummet i sommarstuga men installation av elektrisk golvvärme. Det medför naturligtvis att tätskikten inte ska vara i nivå med golvbrunnen längre.

I badrummet i mitt hus, där golvvärme kom också i efterhand, ser jag följande lösning som har fungerat minst 6 år.

Närbild på ett kaklat badrumsgolv med synlig golvbrunn och påfyllningsmassa under brunnsilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tätskikten är förstås under klinkern och korrekt ansluten till golvbrunnen medan man har lagt en slag påfyllning massa under golvbrunnssilen så att den håller mekaniskt. Kan detta fungerar ? Vilken sorts massa kan man använda ? Är detta godkänt? mvh Vincent
 
Inte i närheten av att vara tätt eller godkänt.

Nu är det ju lite svårt att se vad som är vad på bilden. Men det ser ut som man byggt på runt brunnen med typ. 50mm ab flytspackel eller liknande. Du skriver att tätskiktet ligger under klinkersen, i så fall är dte inte anslutet till brunnen överhuvudtaget. Jag gissar att tätskiktet, om där finns något, ligger under flytspacklet. I så fall ligger det alltså flytspackel och golvvärme ovanför tätskiktet. Flytspacklet utsätts för vatten, golvvärmen utsätts för vatten.

Flytspackel som långvarigt utsätts för vatten blir sprött och sväller. Elgolvvärme skall inte ligga i vatten, det bryter mot tillverkarens anvisningar. Det finns någon enstaka typ av flytspackel som tål vatten.

En korrekt konstruktion innebär att brunnen, ev. försedd med förhölningsringar, skall ligga i nivå med underlaget för klinker, och tätskikt.

Jag vänder mig mot formuleringen: " Det medför naturligtvis att tätskikten inte ska vara i nivå med golvbrunnen". Det är ett felaktigt påstående. tätskiktet måste vara i nivå med golvbrunnen.
 
Mikael_L
Den "massa" du ser är troligen fix, men det kan vara något annat som har kladdats dit också.

När man bygger ett sånt här våtrum så sätter man en brunnsmanschett över brunnen och tar upp ett hål, sen kläms den fast vattentätt mot brunnen med brunnens klämring.
Och så läggs tätskiktssystemet sen, och då är det en obruten tätning från väggar-golv-golvbrunn som skyddar huset.

Men sen ska golvet få klinker, och beroende på hur stort fall det är mot golvbrunnen, hur stora plattor det är, vilken klinkerram det är och hur den hamnar osv, så blir det som regel ett större avstånd mellan tätskikt och klinkerplatta närmast brunnen, så för det mesta fyller man sist på med extra fix i det mellanrummet, det ger bättre stöd för plattor och klinkerram (ingen bom), det ger smuts och äckel mindre plats att ansamlas på, det ger ett extra lager skydd för tätskiktet.
Så det finns några goda anledningar till att smeta in fix i mellanrummet.
Det har ingen täthets-verkan.
 
  • Gilla
Vincent71
  • Laddar…
utmärk förklaring. Har du namnet av ett sådan fix. Det har ingen täthetsfunktion med ska vara utsett till vatten länge och kunna hålla. Tack för hjälpen, mvh Vincent
 
K
Vad är det för golvvärme du tänker lägga ovanpå/fel sida om tätskiktet?
Inte alla tillverkare som godkänner en sådan lösning.

Bila bort ner till tätskikt, montera en förhöjningsring, spackla in golvvärmen och anslut tätskiktet på ett fackmässigt vis.

Med andra ord, bygg enligt gällande normer.
 
  • Gilla
mgranbom
  • Laddar…
Jag tolkar bilden som att man har höjt golvet och spacklat in värme, men man har inte höjt golvbrunnen. Därmed så ligger antingen det gamla tätskiktet kvar under det höjda golvet, eller så har man lagt nytt tätskikt ovanpå det höjda golvet. Det tätskiktet kan i så fall inte vara korrekt anslutet till brunnen, efterssom brunnen ligger för lågt.

med tanke på att inget tätskikt syns på bilden så gissar jag på försa alternativet, i så fall ligger hela förhöjningen ovanpå det gamla tätskiktet.
 
Instämmer med andra. Det ser märkligt ut. Man brukar sätta dit en förhöjningsring tillsammans med en klänning. Tätskiktet skall alltid vara i nivå med underlaget. Sen är golvbrunnar innan 1991 inte godkända och ska bytas ut vid renovering. Om du ändå skall lägga in golvvärme så byt ut golvbrunnen och gör det klokt från början. Förhöjningsringar är egentligen en nödlösning då man kanske vill byta golv. Skall man ändå flytspackla för golvvärme så ser jag ingen vits med att inte byta golvbrunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.