Jag har precis driftsatt några golvvärmeslingor. Det är LKs system. Jag har fjärrvärme och radiatorer i en del av kåken och nu golvvärme i några rum. Jag shuntar alltså ut till golvvärmefördelaren från radiatorsystemet.

Är det någon som vet hur LKs flödesindikatorer fugnerar? När jag kikar på mina så är det kondens/bubblor på insidan. Ska inte dessa vara helt vattenfyllda? Se bild.
Fyra flödesmätare med blå skydd på en golvvärmefördelare från LK, där kondens eller bubblor syns i indikatorerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I bland så eller så . dom kommer säkert att bli svarta invändigt efter något år. Det är markeringar i liter med dom röda och så ska det ställas in ett antal, det ska finnas en förteckning från LK om vad det ska vara på varje slinga. En tumregel är ca 4 - 5 C i diff på in/ut på slingorna, så det kommer ta ett tag för dig att ställa in.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men ska det inte vara vatten innanför glaset? Det verkar ju uppenbarligen vara lut i mina. Och om det är luft där. Varför blir de då skitiga med tiden?

Och vad är principen med att kunna ställa flödet i en slinga vid både tillflöde och returflöde? Vad blir skillnaden om jag öppnar max på övre raden och ställer flödena på nedre raden, jämfört med att öppna max på nedre raden och ställa flödena på övre raden?

Jag ska tillägga att jag just nu bara har tre slingor inkopplade och jag har inga elektroniska ställdon osv.
 
Men du har en maxtermostat för att inte ge för mycket temp till slingorna, elementen behöver högre temp än vad GV ska ha. Så du ska ha fullt öppet på den övre och strypa in på den nedre till tempdifen, sen kan det bli för varmt och då justera med den övre. Har du fått specen för flödena från LK.
 
J jonaserik skrev:
Men du har en maxtermostat för att inte ge för mycket temp till slingorna, elementen behöver högre temp än vad GV ska ha. Så du ska ha fullt öppet på den övre och strypa in på den nedre till tempdifen, sen kan det bli för varmt och då justera med den övre. Har du fått specen för flödena från LK.
Det där inlägget förstod jag inte mkt av. Jag har en shunt, det är korrekt. Det finns också en termostat där jag kan ställa maximal temp på det inshuntade vattnet. Så långt är jag med.

Min fråga avser alltså ventilerna på själva manifolden där jag ställer flödet för respektive slinga. Varför vill man kunna ställa flödet för en slinga både i slutet (rattarna på undre manifolden) och början på slingan (flödesindikatorerna på den övre manifolden)? Varför kan jag tex inte öppna tillfödet maximalt på alla slingor och strypa till önskat flöde på returventilen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.