Har golvvärme i badrummet som börjat låta ordentligt senaste tiden. Jag har stängt av och satt på men ljudet försvinner inte. Se videon hur det låter.

Jag har bott i huset i tre år och den föregående ägaren har troligen satt in golvvärme 2007 då badrummet renoverats. Det som låter verkar vara en motor av märket Wilo.

Är detta något som måste bytas ut? Och kan man göra det själv eller anlitar man rörmokare?
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Det du har på bilden som heter Wilo är en varmvatten cirkulationspump och passar inte till golvvärme.
 
Ja det låter väl som den cirkulationspumpen har gjort sitt.
Möjligen skulle det kunna vara en luftbubbla som gör att det låter, men mindre troligt. Se om du hittar någon instruktion om hur man avluftar den pumpen.
Det går fint att byta själv om man vill, om man inte tycker det känns det bättre att låta någon annan göra det.
Här borde du kunna hitta en ersättare:https://pumplotsen.se/

Edit: oj, om det sitter fel typ av pump ska du ju förstås inte byta ut den till en likadan!
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det du har på bilden som heter Wilo är en varmvatten cirkulationspump och passar inte till golvvärme.
Jasså. Har ju begränsad kunskap om detta. Vad ska det vara för cirkulationspump då istället?
Varmvattnet till kran och dusch funkar även när denna är avstängd.
 
F fredrik.johansson skrev:
Ja det låter väl som den cirkulationspumpen har gjort sitt.
Möjligen skulle det kunna vara en luftbubbla som gör att det låter, men mindre troligt. Se om du hittar någon instruktion om hur man avluftar den pumpen.
Det går fint att byta själv om man vill, om man inte tycker det känns det bättre att låta någon annan göra det.
Här borde du kunna hitta en ersättare:[länk]

Edit: oj, om det sitter fel typ av pump ska du ju förstås inte byta ut den till en likadan!
F fredrik.johansson skrev:
Ja det låter väl som den cirkulationspumpen har gjort sitt.
Möjligen skulle det kunna vara en luftbubbla som gör att det låter, men mindre troligt. Se om du hittar någon instruktion om hur man avluftar den pumpen.
Det går fint att byta själv om man vill, om man inte tycker det känns det bättre att låta någon annan göra det.
Här borde du kunna hitta en ersättare:[länk]

Edit: oj, om det sitter fel typ av pump ska du ju förstås inte byta ut den till en likadan!
Bra sida! Gav mig info om att moderna motsvarigheten är Wilo Star-z Nova C. När det gäller avluftning, så ser jag en ventil ovanför som verkar sitta fast. De ska väl vara lite rörliga vad jag förstått?
 
Serfi1 Serfi1 skrev:
Jasså. Har ju begränsad kunskap om detta. Vad ska det vara för cirkulationspump då istället?
Varmvattnet till kran och dusch funkar även när denna är avstängd.
Du ska ha en cirkulationspump anpassat för värmesystem. Kan dock skilja på inbyggnadsmåtten. Bästa är att ringa en VVSare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.