Bor i en nyproducerad lägenhet med golvvärme i badrummet. Det är klinkergolv och systemet är från Raychem/T2.

Frågor:
1. Är det normalt att det tog 16 timmar innan golvet blev varmt? Isåfall måste man ju ha på den 24/7.
2. Hur varmt ska det kännas? Hade den på max temperatur, 35°C, och efter 16 timmar så stod det 29°C på displayen för verklig temperatur. Barfota kände jag det men med händerna märkte jag knappt att det var varmt. Förväntade mig mer på högsta inställningen.

Undrar alltså om mina observationer är normala eller om de har slarvat med installationen/isoleringen.
 
Är golvet ”kallt” så kan det ta länge (flera/många timmar) att värma upp ett betonggolv och klinkers till 26-27° i yttemperatur.

Hur är bjälklaget (golvet) uppbyggt?

Är det bara golvvärme i badrummet eller finns det annan värme också?
Om det finns annan värme också så kan det vara glesare lagt för att tanken inte är att golvvärmen ska värma rummet utan bara kunna hålla golvet ”ljummet”.

Boverket rekommenderar att yttemperaturen på ett golv med golvvärme ska vara max 26°.
 
  • Gilla
ajsson96
  • Laddar…
Finns en handdukstork också som blir varm som värmer lite.

Tack, ifall golvvärmen bara ska hålla golvet ljummet så förklarar det ju saken. För på max 26° känner jag knappt värmen. För har haft den avstängd nu i ett dygn och golven är kalla, men trots det så visar termostaten redan 23.4°.
 
I normalfallet så ställer du in en temperatur som känns bekväm och låter den sedan vara på 24/7 för att hålla den inställda tempen.
 
  • Gilla
ajsson96
  • Laddar…
Har min på 23 grader året runt, golvet är varken varmt eller kallt, man kan nog kalla det lagom.
Om man tycker det är för kallt med tex 23 grader, ska man höja EN grad och vänta 1-2 dygn.
 
  • Gilla
ajsson96
  • Laddar…
A ajsson96 skrev:
Finns en handdukstork också som blir varm som värmer lite.

Tack, ifall golvvärmen bara ska hålla golvet ljummet så förklarar det ju saken. För på max 26° känner jag knappt värmen. För har haft den avstängd nu i ett dygn och golven är kalla, men trots det så visar termostaten redan 23.4°.
Mäter termostaten golvtemperaturen eller rumsluften?

24,7° yttemperatur på klinkergolv känns kallare än ljummet.

23,0° yttemperatur på klinkergolv känns ungefär lika svalt som ett träparkettgolv som håller 20,7°.

Ett parkettgolv som håller 19,4° känns svalt.
Ett klinkergolv som håller 20,5° känns kallt.
Ett klinkergolv som håller 18,4° känns ”iskallt”.

Edit:
Golvvärmen i ena badrummet har vi ställd på 22,0°, kontrollen visar en lufttemperatur på 21,7° och en golvtemperatur på 25,7°, och yttemperaturen på klinkergolvet är 24,7°.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajsson96
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.