Hej!

Håller på med en garagegrund, där jag tänkte ha tre alt två slingor.

1. Garagedelen
2. Hobbyrum
3. Toalett (om den inte blir för liten annars två slingor i garaget)

Jag har köpt 20x2 wirsbo 240m + x-antal skenor. vilket borde räcka.
Köpte ej något färdigt kit då jag ej har för avsikt att koppla in det hela på ett par år.
Men började fundera på hur man ska lägga slangarna. Verkar vara en mer vetenskap än jag först trott...
Är det någon som kan assistera med ett enkelt schma hur placeringen + hur långa slingor.
Ev kunna bifoga nåt liknande.

Inkommande vatten markerat i hörnan.

Mvh
Mathias
 
  • golvvärme_schema_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog inte så komplicerat som du tror....! Dra framledning längs med ytterväggarna och slingra dig sedan tillbaka. Med 20mm rör är max längd per slinga cirka 90-100meter (därefter behövs kraftigare cirkulationspumpar än man normalt använder) vilket med 4m rör per kvm betyder 25kvm per slinga. Behöver du lägga två slingor i samma rum, försök få dom lika långa.

Uponor/Wirsbo brukar kunna hjälpa till med ett läggningsschema om du faxar in en ritning.
 
Tackar!

Skönt att höra, ska försöka via uponor och se om dom kan hjälpa till. om det inte är någon här som kan komma med nåt ritförslag. Totalt runt 60m2 då kanske det enklaste är att lägga tre slingor, en i hobbyrummet/toalett och två i garagedelen.

Mathias
 
För garaget skulle jag gå längs med väggen till höger och ner mot garageporten. Därefter sick sacka tillbaka och efter halva rummet gå på cc30 från framledning. Nästa slinga gör du på samma sätt med. CC30 från returen från den första, ner mot den första slingan och sedan sick sack tillbaka mot hörnan.

Rören till hobbyrummet kan du låta gå längs med väggen överst i bild (15cm från vägg) och tex runda hela rummet och sicksacka tillbaka . returen drar du igen cc30 från framledningen tillbaka mot hörnan.

Ska du gjuta in rören är det ju rätt flexibelt .

så här såg det ut i min källare som totalt är tre rum. En vägg hamnar där rören vänder mitt i bild.
PICT4407.jpg
 
Ungefär så här...ursäkta min snabbskiss :)
 
  • golvvärme_schema_alt_1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sorry fel riktning på röda slingan...
 
Det där tror jag funkar utmärkt. Lite beroende på dimensionerna på rummet kanske det är lättare att läggar garageslingorna "ovanpå" (i bilden) varandra istället för sida vid sida om du förstår hur jag menar. Blir bara en massa böjar annars vilket är jobbigare att lägga.

EDIT: Nu med bild!
 
  • golvvärme_schema_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.