Ska renovera ett badrum som är uppfört på krypgrund och jag har några frågor som jag inte hittar svar på.


Skiva underst (nu är det någon form av behandlad skiva, Förslag?)

Isolering (hur tjockt??)

Byggplast (ska man ha det och isåfall vart? Närmast masoniten eller längre ner?) Vill ju inte dra upp fukt från krypgrunden.


Masonit (kan man behandla själv eller måste man köpa den gröna modellen?)


Tacksam för svar.
 
Det finns särskilda blindbottenskivor.

Det finns naturligtvis inget svar på hur tjockt man ska ha i varje enskilt fall, men ta så tjockt du kan utan att höja golvet för mycket. Helst inte mindre än 200-250 mm.

Ingen plast.

Ingen masonit.
 
Ok tack för svaren!

Felskrivet av mig, menar såklart inte masonit utan spånskiva =) Är det ok att köpa vanlig golvspån och behandla själv eller måste man köpa den gröna färdigbehandlade varianten? Hittar inget om det.

En fråga till, är byggplast tabu i väggar också eller kan man montera det på samma sätt som man gör i en vanlig vägg dvs närmast gipsen?
 
Det går bra med vanlig golvspån, men den gröna rekommenderas.

Byggplast går bra för badrummets skull, men huruvida du ska sätta det beror på huset i övrigt. Är det ingen plast där idag så finns det antagligen ingen anledning att sätta dit det.
 
Okej tack för svaret, då kan man alltså sätta byggplast närmast glasfibergipset om det är så idag. Är ju rädd att dra in fukt utifrån .
 
Det är inte därför man sätter plast, det är för att skydda mot fukt inifrån. Enda skälet att ha plast bakom skivorna i badrum är om man har ett hus där det är extra viktigt att det är helt tätt, till exempel med en FTX-ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.