Har spanat runt lite och hittat lite olika intressanta lösningar, vad jag förstår ska man helst ha ett självreglerande värmesystem under parkett/laminatgolv.

Någon som har någon erfarenhet av att köra värmegolv under laminat?
Jag har sett att Alloc släppt ett laminatgolv med inbyggd värme, "alloc heating system" verkar väldigt smart men osäker på "nya" lösningar.

Annars har jag fastnat för EP värmegolv (www.varmegolv.nu) som förvisso är rätt dyrt men verkar klockrent, nån som testat?

Tacksam för erfarenheter och tips!!

mvh.
Erik
 
Ett par funderingar har jag.

Du gör nog VÄLDIGT rätt i att få fram lite referenser på ställen som har provat. Det har funnits likartade tunna system på marknaden under väldigt många år. Och så vitt jag vet har de inte fått något större genomslag. Om det sedan beror på en konservativ byggindustri eller på faktiska problem har jag imngen aning om.

Min andra fundering gäller strömförsörjningen. Det verkar som du får en effekt på ca 80w/kvm. Det innebär att för ett lite större rum så räcker det inte med en av de största transformatorerna som de säljer, du kommer att behöva ha flera transformatorer i ett rum.

Transformatorer i den storleksordningen brukar vara ganska dyra, jag misstänker att transformatorkostnaden kan vara avsevärd per kvm. Transformatorer i den storleksklassen är också ganska stora och framförallt tunga prylar. Dessutom så är en transformator aldrig helt tyst, den burrar. Så man bör nog planera för ett skåp eller liknande i rummet för transformatorn (som dock behöver viss ventilation för att inte bli överhettad).
 
Har fått en offert på systemet och även kollat upp företaget bakom och det verkar klart seriöst, du har helt rätt i att det behövs 2st transformatorer vilket även ingick i priset. Har fått pris på ungefär 15.000kr för att värma 30 kvadrat, och då är även allt kablage, adaptrar, termonstat och isolerplattor inräknade. Inte så farligt ändå tycker jag.

Det lutar åt att jag kommer köra en "chansning" och vad gäller transformatorerna idag så brukar de ju vara betydligt mindre til storleken.


 
ErikW skrev:
Har fått en offert på systemet och även kollat upp företaget bakom och det verkar klart seriöst, du har helt rätt i att det behövs 2st transformatorer vilket även ingick i priset. Har fått pris på ungefär 15.000kr för att värma 30 kvadrat, och då är även allt kablage, adaptrar, termonstat och isolerplattor inräknade. Inte så farligt ändå tycker jag.

Det lutar åt att jag kommer köra en "chansning" och vad gäller transformatorerna idag så brukar de ju vara betydligt mindre til storleken.
Lyfter upp en tämligen gammal tråd här.. Hur gick det med detta? Körde du på EP's lösning? Jag är lite inne på att använda den för vårt kök också nämligen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.