Hej!

Kan man dra golvvärme från fördelaren till rummet i "rör i rör"?
Jag skulle vilja dra fram ytterröret, så jag vid ett senare tillfälle kan lägga golvärme i det aktuella rummet utan att behöva bila upp golvet från fördelaren till rummet.

/Jonas
 
Du inte bara kan utan "ska" dra rören i rör!
pict539.jpg

PICT0637.jpg

De svarta skyddsröret använder jag till slingorna - allt rör som inte ligger på plats i golvet går i skyddsrör.

Räkna dock med att det är lite klurigt att dra i röret om du gör skarpa svängar. Dra i en dragfjäder eller liknande som du kan dra med när det är dags.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Tackar för det snabba svaret.

/Jonas
 
Du sa gjuta föresten..... Kan ett sådant här rör riskera att deformeras när man gjuter? Jag tror inte det, det är ju inget tryck att tala om vid en gjutning egentligen.

Jag ska göra en liknande operation i källaren om ett tag, där hade jag tänkt använda gula flexrör i aningens grövre dimension (sådana man brukar ha utomhus för elkabel etc), men mest för att vara säker på att det är lätt att få i röret. Nu har jag provat att dra i rör i efterhand i svarta rör som på bilden (diameter 34mm) och det var inga större problem, så kanske är gula kraftigare rör en överdrift.
 
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Funderar på att dra rör för "rör i rör" :) eftersom jag skall byta spånskivegolv i nästan hela övervåningen och bjälklaget är därför öppet. Vad kostar det att dra typ de röda/blåa rören per meter och kan man låta dem sticka upp ur golvet där man tänkt ha element senare (om man gör det enkelt och ersätter varje eradiator med en vattenburen dito).

Hur kan ett sådant "nät" se ut. Har man en central per våning med slingor till varje element på respektive våning?

Är det någon man bör tänka på när man drar skyddsrören (gäller väl även de "riktiga" rören)? MathiasS, du nämner att man inte bör göra skarpa svängar. Finns det något mer som tex lutning och dyl.
 
  • Gilla
Gabsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.