Hej,

Ska bygga till ca 50 m2 och tänker ha vattenburen golvvärme. Isolerad platta på mark.
Vilket är bäst?

1. Golvvärme som ligger ovanpå plattan.
2. Golvvärme ingjuten i plattan.

För- och nack-delar?
 
Hej!
Om du har tänkt att ha ett stenmaterial som golvbeläggning skulle jag rekomendera att du gjuter in golvvärmen i plattan. Isolera den ordentligt undertill med 30 cm frigolit av lämplig kvalite och fäst slangen i armeringen.
Om du däremot har tängt ett trägolv så kanske det är bättre att lägga värmen ovanpå den färdiggjutna betongplattan, då som ett flytande golv. Detta består av frigolit med spår till värmeslingan, du kan kolla här http://www.varmagolv.se/ Lycka till ! MVH / plm
 
Det måste väl vara 90% som använder golvvärme i platta när det byggs hus idag? Om man ser till platta på mark och vanliga 1-2plans hus.

Är det inte en nackdel att plattan inte blir riktigt varm så det torkar ut fukt?
Golvvärme ovan platta måste ju göra att mindre värme går ner i plattan.
 
Redigerat:
Jag tycker det är smidigast att lägga vattenburen golvvärme i plattan.
Börja med fäst lister direkt på cellplasten och tryck fast slangen här. Förankra ytterligare med byglar vid behov. Sedan armeringen direkt ovanpå detta och gjut.

Det blir en billigare och enklare lösning än att först gjuta platta och sedan golvvärme på det och flytspackel. Det påstås att man förlorar aningen mer värme neråt vilket stämmer men min bedömning är att förlusten bara är några få % och skillnaden i investering tar säkert 20 år att förbruka.
Läs mer här
 
mroing skrev:
Jag tycker det är smidigast att lägga vattenburen golvvärme i plattan.
Börja med fäst lister direkt på cellplasten och tryck fast slangen här. Förankra ytterligare med byglar vid behov. Sedan armeringen direkt ovanpå detta och gjut.

Det blir en billigare och enklare lösning än att först gjuta platta och sedan golvvärme på det och flytspackel. Det påstås att man förlorar aningen mer värme neråt vilket stämmer men min bedömning är att förlusten bara är några få % och skillnaden i investering tar säkert 20 år att förbruka.
Läs mer här
Det känns ju krångligare med slingor ovan platta. Har svårt att se fördelar. Viss svarar golvvärmen snabbare för värmeförändringar i huset men hur ofta sker sådana så det märks?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.