Jag skulle vilja få lite råd om vad jag ska satsa på för att få ett behagligt-om-föttena-system till ett spa i källaren.

Förutsättningarna är:

Huset värms i skrivande stund upp av ett pelletssystem, som driver ett antal radiatorer. Huset är byggt på en sandås 1940 och därmed är plattan mest troligt oisolerad. Tjockleken kan jag tyvärr inte just nu svara på, men jag misstänker att den inte är vidare tjock (3-15cm) då byggnormen där jag bor har visat på det hos bekanta i trakten med samma ålder på huset. Källaren saknar en vettig dränering men är trots det torr och fin med en luftfuktighet på mellan 29-35% vintertid.

Det jag står och väljer mellan är ett T2reflecta system, d.v.s. det med skivor som limmas på betongsulan eller ett 12mm Wirsbo-evalPexsystem som antingen fräses in i sulan eller fästs ovanpå och "gjuts in" med avjämningsmassa.

Beläggningen på detta ska självklart vara klinker.

Jag behöver input och kan självklart tänka mig alla möjliga förslag, tacksam för många ideér! :confused:
 
knaka bort golvet o issolera, sen gjuter du in golv värme.
 
Eftersom du har ett vattenburet system i huset så är det självklart att du ska utnyttja det istället för att binda dig till el. Det finns ett vattenburet alternativ till T2.
Se länk nedan.

http://www.lagerstedt-krantz.se/index.php?id=83
 
Min fråga rör sig om en liknande omständighet. Jag vill lägga in vattenburen golvvärme på en oisolerad grund. Självklart handlar det om att minska arbetsbördan. Tanken är att lägga en tre cm isoleringsplatta med spår för värmeslingorna. Ovan på denna flytspacklas och slutligen klinker. Jag vet att isolering på grundplatta räknas som ett riskföretag pga mögel etc. men golvvärmen borde ju torka ut grunden.

Synpunkter önskas!

Mvh/ Knaber
 
men golvvärmen borde ju torka ut grunden

Sant, men detta kan tyvärr också leda till problem om man inte låter golvärmen stå på för evigt. Googla på "omvänd fuktvandring". Man brukar rekommendera minst 5 cm isoleringen för att undvika detta fenomen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.