Hej har en oinredd källare som jag tänkte renovera och bygga tvättstuga, det är kallt på golvet, hur ska jag göra? skall jag lägga vattenburen golvvärme eller ska man satsa på en luftvärmepump? Huset är byggd 1965. och har läst att det inte är bra att golvvärme på så gamla hus i källaren.
 
I min källare har man i tvättstugan på ca 5m2 gjutit på slangen direkt på plattan och sen lagt klinker. Blir nog en del värmeförlust neråt men inget som jag ser på elräkningen eller märker på värmen, kan vara för att rummet är så litet. Skulle jag göra om tvättstugan skulle jag nog,ha samma metod, tänker dock inte,göra så i gillestugan på 60m2. skulle bli för mycket förluster.
/Per
 
En luftvärmepump gör inte golven varma ;) så är det varma golv Du vill ha är det golvvärme som gäller.

Nej trots att man fick lära sej i skolan att värme stiger har det visat sej att om man värmer ett golv så sjunker mycket värme också, rakt ner i marken om det är markplan/källare. Ju mindre utrymme, ju mindre förlust förstås.
Finns också fastigheter som drabbats av fuktskador då den uttorkade plattan suger upp vatten under sommaren när golvvärmen är avstängd, detta förutsätter dock att man dels stänger av värmen dels faktiskt har fukt i den utsträckningen under plattan som krävs.

I vår källare har jag lagt golvvärme i 2 bostadsrum och 1 badrum, i bostadsdelen med hjälp av spårade frigolitskivor med spridningsplåtar i och laminatgolv ovanpå, i badrummet bilade jag ur golvet, göt EPS-bruk som isolering med golvvärmeslangen i flytspackel samt klinker. Vattenburen golvvärme i bägge fallen vilket vi har i övervåningen också i hallen, köket, badrummet.

Det blir varmare i badrummet än i bostadsdelen, förmodligen är 2-400 tjock EPS bättre isolering än frigolitskivorna + att klinker leder värmen bättre än laminatgolvet.

Jag skulle rekommendera dej att lägga nån form av isolering innan golvvärmen och hävdar också att det är värt besväret att bila ur golvet/plattan och isolera "på riktigt"
 
Ang. golvvarme. Sa lange du lagger isolering nedat i plattan sa far du inga storre forluster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.