Hej, ska göra om min tvättstuga, o funderar på golvvärme, har markfukt.

Måste jag använda tätskikt i tvättstuga, isåfall är det väl runt brunnen eller?.

Hur går man tillväga när man sätter dit golvvärme?, kan inte ha vattenburet.

Mvh
 
Hejsan,

Vi gick lite i samma funderingar om att lägga golvvärme i källaren men allt fler tips sa emot det eftersom vi har för dålig isolering under (huset är från 1950). Det bästa sättet att få bort markfukten verkar vara att värma upp med element och ventilera källaren, om man inte vill göra större ingrepp som att bila upp plattan och isolera för då får man den goa golvvärmen! =)

Vi kör golvvärme på våningen över istället som det ser ut nu.
 
tjena, har hört det också, men en del säger att man får bort det genom golvvärme.

Men jag vet inte, det är ju skönare om man ska ha klinkers.

mvh
 
Håller helt med på att golvvärme är bland den skönaste värmen man kan ha, när det gäller fukten så är det så många saker som spelar in, hur huset är byggt, hur marken omkring ser ut, lutning mot och från huset osv.

En bra dränering är a och o, ska man ha "rena" väggar dvs putsad betong eller block så gör det ju mindre om man pressar upp en del fukt där med golvvärmen då den faller ut i dräneringen sen. Ska man däremot inreda så får man vara lite försiktigare och fundera på en hållbar lösning.
 
Ska ni ha golvvärme skulle jag rekommendera att bila , gräva och isolera.
Ja, jag vet att det är ett jä-la skitjobb, men tro mig, det är värt det!

Att ha golvvärme utan isolering under, är vansinnigt i uppvärmingssyfte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.