Ska bygga nytt på 97 m2 byggyta med källare och två plan, trol. bergvärme. Vill ha golvvärme på plan 1 för komfortens skull men undrar om det gör så stor skillnad mot att ha varm källare när jag har ett nybyggt och välisolerat hus (golvvärmen kommer inte ge så hög värme ändå menar jag).

Om jag lägger golvvärme i första bjälklaget, ska jag lägga golvvärme i källaren också? Ska ju ha tvättstuga och ev. snickarbod där, annars bara förådsutrymme. Är beredd att ha "kall" källare och ta på träskor ed vid vistelse där om det tar mycket energi att värma den. Tar det å andra sidan inte mycket extra har jag den gärna uppvärmd.

Det verkar väl dumt att ha radiatorer i källaren då jag ändå gjuter en platta? Kan väl inte vara så stor prisskillnad om någon alls?

Alltså: Golvvärme i källare, första bjälklaget eller både och? Hur hade du gjort?

/Tobben
 
Jag hade valt golvvärme på alla plan, Grymt skönt med golvvärme :)
 
J
  1. Håll värmen på i källaren. Big time! Stor risk för fuktproblem från kondens som bygger på annars. Vintertid så kyls källaren ned kraftigt och kyler dessutom golv ovanför vilket resulterar i ständigt obehaglig kylig känsla runt knän och fötter på våningen ovanför. På våren och sommaren tränger fuktig luft utifrån ner i källaren som kondenserar och vipps! Fukt i stora mängder som blir mögel. Värme stiger uppåt, så det hjälper till att få jämn värmefördelning i fastigheten, som dessutom ger varmare golv.
    Det är bara enstaka äldre folk som tror på att man sparar pengar genom att stänga av värmen i källaren men det blir tvärt om, mer effekt krävs på övre plan för att kompensera kallraset och det kan bli väldigt dyrt vid skador som uppstår på grund av fuktskador och köldskador, sprickor mm samt risk för rör som kan frysa sönder. Källaren ska vara varm! Säkrast, smartast, billigast samt -icke att förakta- hälsosamt och behagligt!

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.