Känner att jag blir förvirrad och behöver lite goda råd!!
Har läst här på forumet olika förslag på golvvärme och isolering, men jag vet inte om jag fått riktigt kläm på det.

Vi har ett hus från -53, med källare. Ska nu lägga golvvärme i den delen som är "rum" och hall, övriga utrymme är garage och tvättstuga.

Plattan är inte isolerad sedan innan, men plattan är 25-30 cm tjock. MÅSTE vi ta ut hela golvet för att isolera och sedan gjuta igen det igen? Eller GÅR det att lägga golvvärme övanpå plattan? Det är vattenburen golvvärme som ska i.

Frågan är hur mycket vi kommer att tjäna på att lägga isolering, betong är ju inte heller gratis.

Vi har element i källaren idag, och ett alternativ är kanske att låta dem vara kvar och stå för värmen, medan golvvärmen får se till att inte klinkerplattorna blir kalla.

Kan någon vänlig själ hjälpa mig att överväga hur jag ska gå till väga
 
Jag har ungefär samma problem som Jocke så jag passar på att testa min idé:
Element (vattenburet system) som håller den huvudsakliga värmen och el-golvärme för komfort. Plattan låter vi i stort vara förutom en del pikande för ny avloppsstam och inkommande vatten, huset är från -47 och jag vet inte hur tjock plattan är.
 
Hejsan!
Jag tror det finns issolering som utfräst för golvvärmeslingor dessa skulle ju passa bra. Jag är nästan helt hundra på det.

Mvh Nicco ;)
 
Om plattan är 25-30cm tjock och välgjord så är det inte roligt att bila bort den. Om tillräcklig takhöjd finns skulle jag överväga att lägga in spårad frigolit. Det är ett relativt dyrt sätt att lägga golvvärme men att bila så mycket tar sin tid och alternativlösningen är inte gratis den heller. Kolla tex med Energijägarna och Wirsbo som båda har lösningar för detta.

Själv har jag en tunn platta i mitt hus från -47. Bara några centimeter. Den kommer jag bila bort och därefter gräva ur och isolera. Ovanpå det gjuts rören in i en tunn kaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.