Hej

I en 40-talsvilla bygger jag om ett källarrum till hobby/lek rum. Använder bergvärme.
Jag har satt upp gips-innerväggar på galvade stålreglar för att slippa kalldrag från källar-muren. Utvändigt källarmuren finns Pordrän som isolerar.
Jag har 210 cm takhöjd nu från betonggolv till tak. Ventilation finns både ut genom källarmuren och upp genom skorstenen.
Jag kommer inte sänka ner betonggolvet.
1. Är golvvärme värt besväret? Eller är det bättre att satsa på radiatorer?Jag funderar på att lägga in en luftspaltsmatta typ platonmatta, sedan 20-30 mm cellplast,och sedan någon laminat/parkett.
2. Om vattenburen golvvärme sedan installeras blir väl höjden i minsta laget?

3. Är det någon som gjort om ett liknande rum och som inte har några problem med mögel och fukt?
4. Är det ekonomisk med golvvärme med denna typ av golvisolering / konstruktion, för att kunna vistas I det på vintern?
Rummet är ganska litet ca 20 kvm. Med en ny isolerad källardörr samt ett källarfönster.

5.Jag gjorde om ett lite mindre rum med platonmatta och frigolit och parkett, utan golvvärme, och tycker att golvet sviktade något I början, kommer det bli ett problem om man använder vattengolvvärme?

6. Jag funderar också lite över en tröskel till ett närliggande tvättrum. Ska jag göra den I betong eller I trä för att förebygga att ev vatten sprider in sig under platonmattan tex. Vid översvämning av tvättrummet?

7. Är det något annat man bör betänka i samband med detta projekt?

Mycket tacksam för svar,
Thomas
 
Ingen erfarenhet och inga rekomendationer, men några tankar.

Villa Varm gör sina golv på det sett du beskriver http://www.villavarm.com.
Golvdetaljer här http://www.villavarm.com/showPage.asp?pageId=9

*Om barn skall leka på golvet där så borde det vara värt att ha golvvärme, då kommer värmen i deras höjd. Du kan lägga golvvärmen i en spårad cellplastskiva, så bygger det inget extra utöver den cellplast du ändå har räknat med.
*Platon. Du har berört det själv. Finns det risk att fukt fälls ut i luftspalten istället för att ventileras bort?, kan man säkerställa att det inte gör det med en fläkt?, vad kostar det?
*Har du möjlighet att gjuta upp en klack/tröskel så kanske inte det är en dum idé.
*Svikt i golvet, är inte det lite beroende på hur hård cellplast man har och hur tjockt ytskskikt man har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.