Hej!

Planerar att bygga en hundkoja i anslutning till hundgården för våran frusna stackars hund. Hundgården ligger mot en garagevägg så jag tänkte göra en sluss ute i gården för att ta henne igenom till hundkojan. Kojan kommer därför byggas inne i garaget på ett oisolerat betonggolv. Jag bygger ett rum i garaget med fyra isolerade väggar och isolerat tak. Måtten blir ca 2.0x1.2m golvyta samt 1.0-1.2m högt i tak. Isolerar runtom med 70mm mineralull.

Det jag är fundersam till är hur jag ska räkna ut effektehovet. Allt mellan 75w/m2 - 160w/m2 nämns. Jag kommer använda en sån där isolerskiva på golvet (Ebeco Board) med färdiga spår. Även c/c på kabeln är ju intressant.

Helst skulle jag vilja ha en rumsgivare som sätter värmen i rummet på ca 18-20C grader.Hon kommer ha tillgång till kojan mellan 6-13 på vardagar så en termostat med timer hade varit rätt trevligt med. Vet inte om det gör så mycket att sänka värmen i på kvällar och helger men det känns ju bra att inte värma för kråkorna.

Kommer detta bil jättedyrt? Och vilket effektbehov har jag? Vilken c/c- indelning ska jag köra?

MVH Jonas
 
  • Gilla
johanpelle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.