Hej, planerar att lägga golvvärme i en av hallarna, det blir vattenburen! just nu ligger det spånskivor 22/24mm (kan ej standardmåtten) I vilket fall är det ”samma höjd” på resten av golven, jag vill alltså att det ska bygga så lite som möjligt. Så hur gör jag för att det ska bygga så lite som de bara går? Jag planerar självklart att ha klinkers ovanpå!
 
Kul att jag inte är ensam i detta träsket, håller själv på med hallen just nu, jag har kommit så långt att jag brutit upp golvet, haha.

Men jag har pendlat lite fram och tillbaka hur jag skall göra, ena dagen tänkte jag lägga golvgips direkt på bjälklaget (tror dock inte det blir bra utan golvspån först) och flytspackla in värmen, sen på med fix och klinker. Detta alternativ har jag nog helt raderat.

Nu har jag istället två andra alternativ:

Alternativ 1: Lägga ner spårade spånskivor på bjälklaget och lägga ut värmeplåtar och lägga 16-17mm slang (cc mått har jag inte tänkt ut än), sen lägger jag gips ovanpå detta och fix + klinker.

Alternativ 2: Samma som alternativ 1 förutom att jag byter ut spårade spånskivor mot glespanel.

Båda dessa alternativ exkl fix och klinker bygger ca 35mm. I mitt fall tror jag (har inte allt i huvudet nu) att jag inte kan överskrida en bygghöjd på 45-50mm.

Vet inte om du övervägt att även lägga elektrisk golvvärme tillsammans med vattenburen? Det funderar nämligen jag på. Tänkte då lägga den i fixen men är osäker på om det är rätt att göra så eller om det ens är möjligt.
 
D daekol skrev:
Kul att jag inte är ensam i detta träsket, håller själv på med hallen just nu, jag har kommit så långt att jag brutit upp golvet, haha.

Men jag har pendlat lite fram och tillbaka hur jag skall göra, ena dagen tänkte jag lägga golvgips direkt på bjälklaget (tror dock inte det blir bra utan golvspån först) och flytspackla in värmen, sen på med fix och klinker. Detta alternativ har jag nog helt raderat.

Nu har jag istället två andra alternativ:

Alternativ 1: Lägga ner spårade spånskivor på bjälklaget och lägga ut värmeplåtar och lägga 16-17mm slang (cc mått har jag inte tänkt ut än), sen lägger jag gips ovanpå detta och fix + klinker.

Alternativ 2: Samma som alternativ 1 förutom att jag byter ut spårade spånskivor mot glespanel.

Båda dessa alternativ exkl fix och klinker bygger ca 35mm. I mitt fall tror jag (har inte allt i huvudet nu) att jag inte kan överskrida en bygghöjd på 45-50mm.

Vet inte om du övervägt att även lägga elektrisk golvvärme tillsammans med vattenburen? Det funderar nämligen jag på. Tänkte då lägga den i fixen men är osäker på om det är rätt att göra så eller om det ens är möjligt.

Igentligen borde man kunna spåra i bef spånskiva, lägga plåtar och på med slingorna för att sedan avsluta med gips + klinkers?
 
Har ett liknande projekt som erat. Ska lägga golvvärme+klinker i hallen.
Jag har gjort så att jag bröt upp allt golv ned till betongbjälklaget (källare under), reglade upp med en mindre dimension och lite tätare än innan, och sen nytt 22mm golvspån på. Vilket gjorde att jag fick 22mm extra att jobba med. Blev väldigt stumt och fint.

Du har inte funderat på att använda dig av Floores golvvärmeskivor eller liknande? Den lägsta bygger 13 mm+fix och klinker. Men kan alltså lägga fix och klinker direkt på dessa skivor.
https://floore.se/produkt/floore-kit-13-mm/

Jag har själv inte bestämt mig ännu om jag ska testa dessa golvvärmeskivor eller gjuta in slingorna.
Om nån har erfarenheter med för- och nackdelar av dessa skivor får ni gärna hojta till :)
 
Du behöver troligen kortla upp bjälklaget till cc 300 då det antagligen är cc600 på bjälkarna nu. cc300 krävs för klinker.
Så att riva ut spånet kommer du nog inte ifrån.

Sedan hade jag valt att köra med spårad spån och plåt och 16mm slang.
Sedan skruva och limma golvgips och klinker på det. alternativt flytspackla och klinker. Svårt att se hur du skall göra för att komma undan med lägre bygghöjd än så... ( i teorin kan du sänka ditt bjälklag i samband med kortlandet men det blir en del jobb.
 
Riv ut allt o gjut med Eps i bjälklaget. Sen flytspacklas slangarna in. Då slipper du kortla o får låg bygghöjd med stabilt underlag för klinker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.