När man lägger golvvärme i glespanel enligt Uponors metod (bild) så slutar ju hälften av glespanelen utan stöd av reglar. Tanken är sedan att ha golvspån ovanpå och sedan valfritt golv.
Finns det inte risk att golvet sviktar när det inte finns stöd överallt? Behöver man måttanpassa så skarvarna på golvspånen inte hamnar på de glespaneler som inte har stöd, eller spelar det ingen roll?
Ser en risk att man någongång under läggningen får nån mindre bit av golvspån som hamnar på dessa glespaneler, och att det blir rätt svårt att förutse innan var de i såfall skulle hamna,
Finns det inte risk att golvet sviktar när det inte finns stöd överallt? Behöver man måttanpassa så skarvarna på golvspånen inte hamnar på de glespaneler som inte har stöd, eller spelar det ingen roll?
Ser en risk att man någongång under läggningen får nån mindre bit av golvspån som hamnar på dessa glespaneler, och att det blir rätt svårt att förutse innan var de i såfall skulle hamna,
Någon som har tankar kring förläggningen av slang på bilderna? Det jag undrar är om det spelar roll att två glespaneler mellan de hellånga blir utan stöd om man ändå har golvspån ovanpå sen? Det blir bökigt att lägga i en regel till nämligen under de korta. Och kör man bara hellånga verkar det otroligt bökigt att rulla ut slangrullen och dra under.
Vad tror ni om att lägga en glespanel på längden under de långa, och skruva ihop som de korta vilar på?
Vad tror ni om att lägga en glespanel på längden under de långa, och skruva ihop som de korta vilar på?
Redigerat:
Om du hade lagt golvspånet på bjälkarna så hade golvspånet haft stöd på CC 600 mm (oftast).G gluecifer skrev:
Hade du lagt brädor på CC 600 mm tvärs golvbjälkarna och sedan golvspånet så ligger inte spånet på bjälkarna, men får fortfarande stöd rätt ned genom brädorna på CC 600 mm.
Därför spelar det egentligen ingen roll att det ligger två brädor mellan som inte har stöd på något alls.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det går att krångla till det mycket mer om man har lust...
Om golvbjälkarna i sig har tillräckliga dimensioner för att klara sviktkraven spelar det inte någon roll vad man lägger ovanpå eller i vilken ordning. Enkelt uttryckt innebär sviktkraven att en 100 kg (egentligen 1kN) person som ställer sig mitt på en bjälke ska leda till en momentan nedböjning på högst 1,5 mm oberoende av bjälkens spännvidd.
Om golvbjälkarnas dimensioner är något otillräckliga behöver man hjälp av ett golvtäckande material (vanligen golvspånskiva), limmat och skruvat, för att uppnå acceptabel svikt. I det fallet duger knappast spårade spånskivor.
Om golvbjälkarna i sig har tillräckliga dimensioner för att klara sviktkraven spelar det inte någon roll vad man lägger ovanpå eller i vilken ordning. Enkelt uttryckt innebär sviktkraven att en 100 kg (egentligen 1kN) person som ställer sig mitt på en bjälke ska leda till en momentan nedböjning på högst 1,5 mm oberoende av bjälkens spännvidd.
Om golvbjälkarnas dimensioner är något otillräckliga behöver man hjälp av ett golvtäckande material (vanligen golvspånskiva), limmat och skruvat, för att uppnå acceptabel svikt. I det fallet duger knappast spårade spånskivor.
Beroende på var man bor kan det vara värt att tänka på skadedjur som möss och råttor. Finns det risk att de kommer in, kan de ge sig på slangarna. Kanske osannolikt, men vattenläcka från värmesystemet inne i bjälklag en kall vinter är ingen risk jag vill utsätta mig för.
Jag har själv valt att lägga spånet underst (vanlig 22 mm), glesen ovanpå. Sedan ett massivt trägolv (går med 15 mm parkett också). Funkar lika bra, fast jag har slangarna inne i tät konstruktion, mindre tröghet och lättare att gå och lägga slang under tiden.
Om man dessutom lägger slangarna i ”rum för rum”, dvs inte under väggarna, kan man om man får en skada på en slang ta upp ytskiktet och laga/byta slang. Och du kan reglera tempen per rum.
Jag har själv valt att lägga spånet underst (vanlig 22 mm), glesen ovanpå. Sedan ett massivt trägolv (går med 15 mm parkett också). Funkar lika bra, fast jag har slangarna inne i tät konstruktion, mindre tröghet och lättare att gå och lägga slang under tiden.
Om man dessutom lägger slangarna i ”rum för rum”, dvs inte under väggarna, kan man om man får en skada på en slang ta upp ytskiktet och laga/byta slang. Och du kan reglera tempen per rum.