När man lägger golvvärme i glespanel enligt Uponors metod (bild) så slutar ju hälften av glespanelen utan stöd av reglar. Tanken är sedan att ha golvspån ovanpå och sedan valfritt golv.

Finns det inte risk att golvet sviktar när det inte finns stöd överallt? Behöver man måttanpassa så skarvarna på golvspånen inte hamnar på de glespaneler som inte har stöd, eller spelar det ingen roll?
Ser en risk att man någongång under läggningen får nån mindre bit av golvspån som hamnar på dessa glespaneler, och att det blir rätt svårt att förutse innan var de i såfall skulle hamna,
 
  • Installation av golvvärme i glespanel utan regelstöd på alla paneler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av golvvärme med Uponors metod på glespaneler utan fullt stöd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon som har tankar kring förläggningen av slang på bilderna? Det jag undrar är om det spelar roll att två glespaneler mellan de hellånga blir utan stöd om man ändå har golvspån ovanpå sen? Det blir bökigt att lägga i en regel till nämligen under de korta. Och kör man bara hellånga verkar det otroligt bökigt att rulla ut slangrullen och dra under.

Vad tror ni om att lägga en glespanel på längden under de långa, och skruva ihop som de korta vilar på?
 
Redigerat:
Det är ju inte brädorna som ska styva upp golvspånet, utan det är givetvis bjälkarna under som är bärande. Så i princip kan ju brädorna läggas med stöd på samma CC som bjälkarna ligger.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Tack för svar. Förstod inte riktigt din sista mening, men du tänker att så länge golvspånskivorna har stöd på bjälkarna så spelar det ingen roll hur glespanelen ligger under?
 
G gluecifer skrev:
Tack för svar. Förstod inte riktigt din sista mening, men du tänker att så länge golvspånskivorna har stöd på bjälkarna så spelar det ingen roll hur glespanelen ligger under?
Om du hade lagt golvspånet på bjälkarna så hade golvspånet haft stöd på CC 600 mm (oftast).
Hade du lagt brädor på CC 600 mm tvärs golvbjälkarna och sedan golvspånet så ligger inte spånet på bjälkarna, men får fortfarande stöd rätt ned genom brädorna på CC 600 mm.
Därför spelar det egentligen ingen roll att det ligger två brädor mellan som inte har stöd på något alls.
 
Det har du ju rätt i, såklart. Fastnade i tankarna att de fick stöd av brädorna :)
Men där brädorna har stöd av bjälkarna borde det bli bra stabilt sen.
 
  • Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Ska du verkligen lägga golvspån uppepå glesen, jag kanske missförstår dig men om Så är fallet tänk om....
Då är det bättre du lägger spårade spån och lägger slangarna i!
 
Ja det blev så att jag hade 20mm slang och för att få höjderna rätt så fick det bli gles. Är medveten om trögheten som blir..
 
Kör då dina gles hela vägen utan kapningar också lägger du uppsågade remsor av golvspån är mitt förslag!
 
Det fungerar utmärkt med gles och spån över. Jag har så + flyt och klinker på och det fungerar jättebra. Men 20mm slang har du ju inga problem med flödet.
 
  • Gilla
gluecifer
  • Laddar…
Det går att krångla till det mycket mer om man har lust...
Om golvbjälkarna i sig har tillräckliga dimensioner för att klara sviktkraven spelar det inte någon roll vad man lägger ovanpå eller i vilken ordning. Enkelt uttryckt innebär sviktkraven att en 100 kg (egentligen 1kN) person som ställer sig mitt på en bjälke ska leda till en momentan nedböjning på högst 1,5 mm oberoende av bjälkens spännvidd.
Om golvbjälkarnas dimensioner är något otillräckliga behöver man hjälp av ett golvtäckande material (vanligen golvspånskiva), limmat och skruvat, för att uppnå acceptabel svikt. I det fallet duger knappast spårade spånskivor.
 
Beroende på var man bor kan det vara värt att tänka på skadedjur som möss och råttor. Finns det risk att de kommer in, kan de ge sig på slangarna. Kanske osannolikt, men vattenläcka från värmesystemet inne i bjälklag en kall vinter är ingen risk jag vill utsätta mig för.

Jag har själv valt att lägga spånet underst (vanlig 22 mm), glesen ovanpå. Sedan ett massivt trägolv (går med 15 mm parkett också). Funkar lika bra, fast jag har slangarna inne i tät konstruktion, mindre tröghet och lättare att gå och lägga slang under tiden.
Om man dessutom lägger slangarna i ”rum för rum”, dvs inte under väggarna, kan man om man får en skada på en slang ta upp ytskiktet och laga/byta slang. Och du kan reglera tempen per rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.