En tråd i Golv-forumet satte griller i huvudet på mig.

Jag planerar att fräsa spår i mitt furugolv och lägga ner golvvärmeplåtar i spåren. Ovanpå detta tänkte jag lägga foam och sen laminat direkt. Kommer detta att funka, eller måste jag lägga spånskiva mellan?

I så fall borde det väl räcka med 10mm golvspån? Furugolvet är ju bärande idag, så de behövs ju inget ytterligare skikt av denna anledningen.
 
jag hade tagit upp golvbrädorna, antar dom är av 95x28mm virke?
ta å glesa upp med dessa då blir avståndet ca 19 cm
llägg dit plåtar samt slang. på med 22 mm spån å sen parketten.
gör du detta så har du möjlighet att rikta golvet me som en bonus.....'

mvh
estwing
 
Nej nej....inte någon spån. Vad ska den göra för nytta? Bygger bara på höjden på ett tråkigt sätt.

Ta upp golvet håller jag med om, fräsa är jobbigt.

Det går att lägga laminat direkt på glesen men det är viktigt att det är rakt, annars kommer golvet svikta lite över ojämnheterna. Har gjort det i ett rum och det funkade, men gjorde jag det igen skulle jag nog lägga en golvgips ovanpå plåtar och gles, därefter övergolvet. Golvgipsen för att jämna ut små ojämnheter i glesen.
 
Det är just att bygga på höjden jag vill undvika, det är därför jag funderade på 10mm golvspån istället för 22mm. Det är riktigt att plankorna kanske inte är helt plana idag så nånting måste kanske dit innan jag lägger övergolv.

Isolerar inte gipsen mer än golvspån då? Priset verkar ju vara ungefär detsamma per kvadrat.
 
skiljer inte så mycket i värmeledningsförmåga. Gipsen har dessutom fördelen att den är stegljudsdämpande vilket man inte kan säga om en golvspånskiva.
 
Hej!

En liten men viktig sak, foam fungerar inte bra tillsammans med golvvärme, den isolerar för bra. Kör med lumppapp istället.

Jag lade själv 15 mm parkett på glesen men jag åkte på lite svikt här och där i golvet. Inget allvarligt men det hade nog blivit bättre med en skiva i mellan...

Mvh Ulf
 
Ok, det lutar åt golvgips i alla fall då, 47 kr/m2 på byggmax får anses överkomligt :)
 
mhacker skrev:
Ok, det lutar åt golvgips i alla fall då, 47 kr/m2 på byggmax får anses överkomligt :)
kostar inte golvspånen nåt liknade?
hade utan tvekan lagt 22 spånet på...
jämnar ut samt får ett stadigare golv...

m,vh estwing
 
Nja, får det till 74 kr/m2 för 22mm golvspån. Ingen jätteskillnad, men jag gillar att gips bygger en cm mindre.
 
Nu har jag lyft upp golvet och glesat ut så jag har fina spår att lägga ner plåtarna i. Frågan är nu hur jag gör vid vändningarna? Jag planerar att fräsa dessa med lämplig hålkälsfräs, men detta kommer ju att minska bärigheten betydligt i och med att jag i det närmaste skär av 3 brädor mellan två bjälkar. Blir det tillräcklig bärighet när jag lägger 12.5 mm golvgips ovanpå detta? Alternativet är kanske att peta ner en bräda "på tvären" under dessa 3 och skruva fast uppifrån?
 
Eller så kan jag ta loss brädorna där de sitter fastskruvade i bjälken längst in mot väggen och lägga ner slangen under brädorna istället. Då slipper jag ju fräsa igenom dem och behåller bärigheten.

Kanske enklast att såga ett snitt rakt över näst sista bjälken så att det bara blir en 60cm bit att lyfta upp. Golvvärmen skall ändå inte gå hela vägen in till väggen.
 
Vi gjorde vändningen under glesen.
 
Låter fint, under glesen får det bli. Är det minst en annan som gjort likadant så är jag inte ensam om att ha gjort fel om det nu skiter sig längre fram :D
 
Lägg en förstäkning under dom brädor du fräser ur istället, blir onödigt mycket förluster att vika ner slangen under anser jag.
 
Så här gjorde jag.
Det är dubbla slingor och eftersom jag har en stor glasvägg så la jag slingorna parallellt med början vid glasväggen för att minimera kallraset.¨

Och på detta ligger det lumppapp och ett 14mm furugolv, väldigt mycket varmare och gosigare än det övriga golven med 22mm golvspån plus plastmatta
 
  • Huset 017-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • img_2007-liten.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
ingvarh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.