Hej

Kommer att bygga ett 1-planshus och vill samtidigt bygga ett dubbelgarage. Huset kommer att ha en guten platta med golvvärme. Nu till min fundering - vilken värme ska jag ha i garaget?

Jag skulle vilja ha golvvärme men hur gör man detta på bästa sätt - kulvert i marken mellan garage och hus? Vilka konsekvenser får detta till frånlufts värmepumpen?

Tacksam för tips
//T
 
Enklast och billigast är nog att värma garaget med en separat värmepatron. Det är ju inte lika stora krav på ventilation i garaget så värmen som försvinner ut därifrån är mycket mindre jämfört med ett hus.
 
Hej

Självklart skall du ha golvvärme i garaget, det underbart med ett torrt och varmt golv.
Lägg slingorna mycket glesare än rekomendationen för hus, själv la jag 0,5m CC och hade kunnat lagt ännu glesare.
Gör som GF rekomenderar och kör en egen elpatron i garaget. Hela golvvärmepaketet för ett garage kostar inga stora pengar och det är varje krona.
 
Ok det låter bra - menar ni att man bygger ett separat system för garaget eller utnyttjar man befinligt system på något sätt?

//Henrik
 
Jag skulle fixa en kulvert från huset, det har vi på vårt och vi kör via värmeväxlaren med golvvärme i garaget. Kanon och tryggt. Har 18 grader i garaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.